Minister Harbers kan stikstofkoop Schiphol nog niet stoppen, partijen boos

© ANP/Olaf Kraak

ANP
Schiphol

Het kabinet kan Schiphol nu nog niet tegenhouden om de stikstofruimte van boeren op te kopen, zegt minister Mark Harbers (Infrastructuur) tijdens een debat. Hier is volgens hem pas later ruimte voor in de wet. Partijen zijn boos om het antwoord van Harbers, omdat de minister volgens hen hiermee een uitspraak van de Tweede Kamer naast zich neerlegt.

Schiphol heeft inmiddels meerdere boerenbedrijven opgekocht, zodat de luchthaven genoeg stikstofruimte heeft vergaard voor een vergunning. Maar de Kamer wil dat deze stikstofruimte naar boeren gaat die buiten hun schuld illegaal stikstof uitstoten, ofwel de PAS-melders. De politiek wil hen graag zo snel mogelijk helpen, omdat zij anders gebukt kunnen gaan onder hoge dwangsommen. Een Kamermeerderheid had het kabinet eerder via een motie gevraagd om de stikstofaankoop door Schiphol hierom te stoppen.

Maar voordat Harbers dit kan doen, moeten eerst afspraken met onder meer provincies worden aangepast, zegt hij. Hij streeft ernaar om „voor maart” die regels aan te scherpen, maar tot die tijd kan hij niet de regie nemen die hij wil. Nu kan alleen de provincie ingrijpen, zegt hij. Wel snapt hij de woede en het gevoel van onrecht bij veel partijen.

GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger vindt dat de minister met deze uitleg zijn handen van het probleem aftrekt. Ze vraagt zich hardop af waarom de Staat 70 procent van de aandelen heeft in de luchthaven als die geen invloed kan of wil uitoefenen op „cruciale momenten.” Zij roept het kabinet op te luisteren naar het maatschappelijke debat. Ook PvdA’er Habtamu de Hoop „vindt het nogal wat” dat de politiek nu niet in staat blijkt in te grijpen. Volgens hem wordt het moeilijk PAS-melders te legaliseren als „luchthavens zoals Schiphol bovenop boeren duiken als aasgieren.”

Eerder in het debat noemde coalitiepartij D66 het „zeer onwenselijk” dat de aangenomen Kamermotie niet is uitgevoerd. Ook voor CDA-Kamerlid Jacco Geurts doet het „iets met het rechtvaardigheidsgevoel dat het bedrijf met de diepste zakken stikstofruimte koopt.” Wel erkende hij ook dat de bevoegdheid bij de provincie ligt.

Harbers benadrukt dat Schiphol door de overheid is opgeroepen een geldige natuurvergunning te regelen en dat daar stikstofruimte voor nodig is. Dit heeft hij ook eerder gedeeld met de Kamer tijdens verschillende debatten. „Ik vind het heel ingewikkeld om vervolgens een juridische grondslag te vinden tegen iets wat door het kabinet aan Schiphol gevraagd is en wat ook niet onbekend was bij de Kamer.”

Lees ook: Aanpassing landingsbanen nodig bij krimp Schiphol

Net binnen