Mooi of lelijk? Een tussenweg is er niet voor gewaagde vormgeving van elektrische motorscooter BMW

De CE 04 van BMW levert 42 pk en haalt een top van ruim 120 km/u wat meer dan voldoende is om met het verkeer mee te komen.© Foto Mediahuis/Michiel Snik

Michiel Snik

Je vindt de elektrische BMW CE 04 mooi of lelijk. Een tussenweg is er niet voor deze nieuwe motorscooter met zijn gewaagd ontwerp.

Het zadel lijkt net een strijkplank, is het eerste wat ik te horen krijg van een collega als ik de motorscooter bij de redactieruimte parkeer. Een ander merkt op: het lijkt wel een groot uitgevallen Dyson stofzuiger, wat lelijk. De derde collega is juist laaiend enthousiast over het ontwerp. Kortom: de futuristisch ogende CE 04 roept uiteenlopende reacties op.

Maar smaak is zeer persoonlijk en dat deze BMW een blikvanger is, is meteen wel duidelijk. Dat merk ik ook als ik bij het verkeerslicht sta. Een Ducati-rijder naast mij schudt afkeurend zijn hoofd terwijl hij met het gas van zijn dik honderd pk-sterke hypermotard speelt. Als het licht op groen springt doet hij tevergeefs een poging sneller weg te komen dan de BMW. De Duitser wint het stoplicht-sprintje moeiteloos van de stoere Italiaan.

(Tekst gaat door onder de foto)

De bijzonder vormgegeven CE 04 roept zeer uiteenlopende reacties op.© Foto’s Mediahuis

Scooters zijn heerlijk om vlot in de stad tussen het verkeer door te slingeren. Hun korte wielbasis is daarom ideaal, het maakt ze enorm wendbaar. De CE 04 heeft dit juist niet. Door de opvallend lange wielbasis voor een scooter kun je minder krap tussen de stilstaande auto’s doordraaien, merk ik al snel. Heel handig in een drukke stad waar je vlot wil manoeuvreren is de BMW daarom ook niet. Tegelijk zorgt die vrij lange wielbasis er wel weer voor dat je veel stabieler bent dan die wispelturige scooters. Dat is prettig als je kilometers moet maken.

Snelladen

Die kilometers maken lukt beter dan ik vooraf had verwacht. BMW geeft zelf aan dat je met de CE 04 een kleine 130 kilometer ver moet kunnen komen met een volle accu. Dergelijke cijfers in de folders geloof ik nooit, in de praktijk valt het altijd een stuk lager uit, zo is de ervaring. De importeur, die de testmotoren in Berkel en Rodenrijs heeft geparkeerd, geeft eerlijk toe dat 130 kilometer een wat ’optimistische’ bewering is. Maar met een half uurtje snelladen langs de snelweg moet ik de ruim honderd kilometer naar huis gemakkelijk kunnen halen in de meest sportieve modus, is het advies dat ik meekrijg.

Met de BMW CE04 kun je circa honderd kilometer rijden op een volle accu. Laden kan thuis in het stopcontact of bij laadpalen met een type 2 aansluiting.© Foto Mediahuis/Michiel Snik

Ik besluit de proef op de som te nemen en zet de motor na een paar kilometer in de spaarzame modus ’eco’ als ik de A4 oprij. Ik voel direct dat ik een stuk minder vermogen heb en ’plak’ de scooter meteen op een veilige afstand achter een vrachtwagen die een zuigende werking heeft op de BMW. Met een gangetje van nog geen negentig kilometer per uur sukkel ik naar huis. Ik rij zo, steeds in het kielzog van wisselende vrachtwagens, een dik uur over de snelweg. Als ik uiteindelijk na 110 kilometer voor mijn woning parkeer kan ik volgens het uitgebreide display van de CE 04 nog iets meer dan tien kilometer rijden. Dus de opgegeven afstand is wel haalbaar, maar je moet niet vragen hoe.

Comfortabel

De lange wielbasis van 1.675 mm zorgt er inderdaad voor dat de 230 kilo zware motorscooter als een rotsblok op de weg ligt, zo merk ik op de snelweg. De accu’s liggen onderin de scooter, waardoor je nog vaster tegen het asfalt wordt gedrukt. Onder het platte, lange, harde zadel heb je voldoende ruimte om een flinke tas of je helm in op te bergen. Verder naar achter is de kleine elektromotor geplaatst. Ook blikvangers zijn de stevige monoshock en de dichte wielen.

De bijzonder vormgegeven CE 04 roept zeer uiteenlopende reacties op.© Foto’s Mediahuis

Niet echt comfortabel is het opmerkelijk gevormde zadel, dat inderdaad wat weg heeft van een strijkplank. Langer dan een uur hou je het hier niet op vol. Maar bij een wat sportiever rijgedrag is dan je accu ook wel leeg.

De BMW CE 04 levert 42 pk en haalt een top van ruim 120 km/u wat meer dan voldoende is om met het verkeer mee te komen. De prestaties van deze stille elektrische scooter zijn vergelijkbaar met een 400cc-benzinevariant. De motorscooter kent verschillende rijmodi: eco, rain, road en de meest sportieve dynamic. Gebruik je het sportieve standje, die overigens een optie is, dan heb je bijna geen remmen nodig als je je gas dichtdraait. Zo hard wordt de snelheid verminderd door het regenereren wat uiteraard ook weer energie oplevert.

Verrassing

Het laden gaat redelijk vlot: De BMW heeft ruim vier uur aan een normaal stopcontact nodig om weer helemaal vol te zijn. Met de optionele snellader duurt het slechts 1 uur en 40 minuten.

Het futuristisch vormgeven informatiescherm.

Je kunt ook bij openbare laadpalen ’tanken’, maar dat geeft wel iets meer problemen dan ik had verwacht. Want langs de snelweg kun je de vele Fastned-laadpunten beter mijden, want die aansluitingen passen niet op de CE 04, zo merk ik tot mijn verrassing. Met de BMW moet je laadstations opzoeken die een ’type 2’of Mennekes-stekker hanteren en daar zijn ze bij Fastned inmiddels vrijwel overal van afgestapt. Daar is tegenwoordig de modernere CCS en CHAdeMo de standaard. In steden en dorpen zijn overigens nog ruim voldoende laadpalen te vinden waar je deze nieuwe scooter van BMW in een dik uur weer kunt volgooien tot 80 procent.

Prijs

De elektrische BMW CE 04 is te koop vanaf 13.300 euro.

www.bmw-motorrad.nl

Net binnen