De laatste elektrische Noordzeekanaalpont bijna klaar. Eerste dieselpont al uit de vaart. Sloper lijkt eindstation te worden

De NZK 104 wordt te water gelaten.© foto gvb

Frans van den Berg
Amsterdam

De laatste van de vijf elektrische veerponten voor het Noordzeekanaal is deze week te water gelaten. De eerste dieselpont is inmiddels buiten gebruik gesteld en de rest volgt spoedig.

De allerlaatste elektrische pont werd dinsdag bij de scheepswerf van Holland Shipyards Group (HSY) in Hardinxveld-Giessendam te water gelaten. De NZK Pont 104 is de laatste pont uit een serie van vijf elektrische ponten voor het Noordzeekanaal. NZK 100 was de eerste. Scheepswerf directeur Marco Hoogendoorn is blij met deze prestatie. ,,We hebben in anderhalf jaar tijd vijf elektrische veerponten gebouwd en daar zijn we trots op.”

De stekkerponten varen bij Velsen-Zuid, Assendelft en Zaandam. Volgens programmamanager Casper van der Werf is tot nu toe alles voorspoedig gelopen. ,,Met de tewaterlating van de laatste pont uit deze serie hebben we toch een mooie mijlpaal bereikt. We lopen zelfs een paar maanden voor op de planning, maar het blijft altijd spannend tot het laatste moment. Je weet nooit wat er uit de testen komt.”

De laatste pont moet nu, net zoals dat ging bij de andere vier ponten, eerst nog de afbouw en testfase in bij HSY. Pas als dat succesvol is afgerond komt de pont naar Amsterdam toe. Dat zal ergens eind september zijn. ,,En dan wordt de pont bij ons ook nog uitgebreid getest. Dan testen we alle systemen zoals de laadarmen weer, maar doen we ook weer duurzaamheidstesten. Als alles volgens planning gaat kunnen we in oktober dopen.’’

Testen

Dat testen levert ook nog wel eens problemen op, zoals in juni bij het laden in Velsen.

Lees ook: Storingen nieuwe elektrische pont zorgen voor langere wachttijden in Velsen, GVB test pont nummer 4: ’Een auto kun je honderden rondjes laten rijden op een testbaan, bij een pont kan dat niet’

Ook bij de andere nieuwe ponten moesten nog wel eens de dieselponten bijspringen. Maar volgens Van der Werf komt het GVB nu op het punt dat afscheid wordt genomen van de oude dieselponten. ,,De eerste pont is al weg. Wanneer de laatste uitstroomt is nog onbekend, want we zijn nu nog op zoek naar kopers. Dat is vrij lastig, omdat de ponten negentig jaar oud zijn. Het meest waarschijnlijk is dat de pont wordt opgekocht voor de opbrengsten van het staal en bepaalde onderdelen.”

De sloper lijkt dus het laatste station van de oude ponten te worden. Van de vijf nieuwe elektrische ponten worden er drie ingezet op de verbindingen op het Noordzeekanaal. De overige twee ponten doen dienst als onderhouds- of reservepont. Maar ook bij extreme drukte kan een tweede pont worden ingezet.

Lees ook: Extra pont in Velsen tot minstens eind volgend jaar. ’Daarmee verbeteren we de luchtkwaliteit’

De ponten hebben geen vaste verbinding. Ze rouleren onderling.

Na de vervanging van de veren over het Noordzeekanaal wacht het GVB een volgend project: de vervanging van de veren over het IJ voor elektrische ponten. De aanbesteding hiervoor loopt nu. Het GVB hoopt in het eerste kwartaal van 2023 bekend te maken wie deze schepen gaat ontwerpen en bouwen. Dat de Holland Shipyards Group opnieuw gaat inschrijven ligt voor de hand.

Net binnen