Nieuw foefje bij Parijs-Roubaix: banden harder en zachter maken tijdens het fietsen. ’Ideaal, maar ik weet niet of de voordelen al opwegen tegen de nadelen’, zegt Niki Terpstra

Niki Terpstra op de kasseien.

Niki Terpstra op de kasseien.© Foto ANP / Bas Czerwinski

Theo Brinkman
Amsterdam

Parijs-Roubaix heeft zondag waarschijnlijk een primeur: een nieuwe uitvinding waarmee renners tijdens de koers de bandenspanning kunnen aanpassen. De verwachting is dat Team DSM er zondag mee rijdt.

Niki Terpstra juicht het toe. „In de autosport gebruiken ze dit soort technieken al jaren bij de rally. Het is mooi dat er nu iemand in het wielrennen mee begint. Dan kan het doorontwikkeld worden. Want het is natuurlijk ideaal als je tijdens de koers de bandenspanning kunt aanpassen aan de ondergrond”, zegt Terpstra, die Parijs-Roubaix won in 2014. Terpstra start zondag voor de dertiende keer in de kasseienklassieker.

Zijn ploeg TotalEnergies beschikt niet over het systeem. Terpstra kan derhalve niet oordelen over de werking. „Ik weet niet of de voordelen opwegen tegen de nadelen. Het levert ook weer extra gewicht op. En wat doet het met de aerodynamica?”

Interview Niki Terpstra: De liefde voor Parijs-Roubaix is groot, maar er is wel wat angst bij gekomen

De inwoner van Bergen is benieuwd naar de ontwikkeling in de komende jaren. „Op het gebied van vering worden ook al jaren dingen geprobeerd. Het is natuurlijk ideaal om op de kasseistroken een goed geveerde fiets te hebben. Maar ja, je moet ook nog 200 kilometer over asfalt rijden, dus dan spelen het gewicht en de aerodynamica van de fiets ook een rol. We rijden nu bijvoorbeeld met vering in de stuurpen. De eerste ervaringen daarmee waren super slecht, maar hij is nu een stuk beter dan vijf jaar geleden. Dus die dingen moeten zich ontwikkelen.”

Terpstra als winnaar op het podium in 2014.

Terpstra als winnaar op het podium in 2014.© Foto AFP/Francois Lo Presti

Net binnen