Ooit zette Bas zijn neefje Dirk in een kart, nu winnen ze samen races in een hagelnieuwe BMW

Dirk (links) en Bas Schouten bij de BMW van JR Autosport.

Dirk (links) en Bas Schouten bij de BMW van JR Autosport.© Eigen foto

Vincent Schot
Blokker

Bas Schouten draait alweer flink wat jaartjes mee in de racewereld. Zes jaar geleden zette hij zijn neefje Dirk voor het eerst in een kart en sindsdien fungeert hij als zijn coach. Dit weekend kwamen de twee voor het eerst samen in actie en dat ging niet onopgemerkt voorbij. In de GT Divisie van de Supercar Challenge kwamen de Schoutens twee keer als winnaar over de streep.

Als Bas Schouten praat over Dirk is de trots duidelijk hoorbaar in zijn stem. ,,Dat ben ik ook. We zijn begonnen met karten en daarna heb ik hem meegenomen naar Duitsland, om te driften met oude auto’s. Dat ging direct heel goed. Toen zijn we het circuit op gegaan en ook dat had hij snel onder de knie. Dat vind ik mooi om te zien.’’

Het resultaat is dat de 21-jarige Dirk nu niet alleen met een Porsche 992 GT3 racet in de GT Open Cup, maar ook podium rijdt in dit Europese kampioenschap. Op een kletsnat Monza won de jongeling zelfs al een race. En laat de 27-jarige Bas nou voor een ander team uitkomen in datzelfde kampioenschap. De leerling die de meester ontmoet dus. En hem soms zelfs dus klopt. ,,Gelukkig sta ik zelf ook regelmatig op het podium. En ja, ook af en toe op een hogere trede. Maar als dat niet zo is, is het ook prima. Zoals gezegd geniet ik er écht van dat hij het zo goed doet.’’

(Tekst gaat verder onder de foto)

De BMW van JR Motorsport verlaat de pitstraat.

De BMW van JR Motorsport verlaat de pitstraat.© Eigen foto

Dit weekend bestreden de neven elkaar niet. Op het circuit van Spa Francorchamps kropen ze achter het stuur van dezelfde hagelnieuwe BMW M6 GT3 van JR Motorsport, het raceteam uit Obdam. ,,Zij hebben sinds kort twee van deze auto’s en het was de bedoeling om JR op de kaart te zetten als professioneel team met dus deze twee prachtige wagens. Dat is aardig gelukt’’, vertelt Bas.

Gebroken aandrijfas

Wat heet, beide races werden gewonnen door de gelegenheidsformatie. ,,We moesten de eerste race achteraan beginnen omdat we de kwalificatie niet konden rijden door een gebroken aandrijfas’’, zegt Bas. Hij nam de start voor zijn rekening en had een gelukje dat de safetycar op de baan verscheen op het moment dat hij zijn pitstop maakte. ,,Dirk kon daarna zo weer aansluiten. Daarna liet hij zien uit het juiste hout gesneden te zijn want van plek vier rukte hij op naar de eerste plaats.’’

(Tekst gaat verder onder de foto)

Halverwege de race moesten Dirk en Bas Schouten wisselen van plek.

Halverwege de race moesten Dirk en Bas Schouten wisselen van plek.© Eigen foto

In de tweede race waren de rollen omgedraaid en moest Bas finishen. ,,Toen ik de pitstraat uitkwam, zat ik op de reet van de leider in de wedstrijd. Een ronde later kwam de nummer drie juist weer net voor mij op de baan. Dat werd een mega spannend gevecht.’’

Of de samenwerking tussen Dirk en Bas een vervolg krijgt durft de oudste van de twee nog niet te zeggen. ,,Zoals altijd het geval is in de autosport heeft alles te maken met geld. Maar ik blijf hoe dan ook nauw betrokken bij het raceleven van Dirk.’’

Terugblik

In deze rubriek wordt een gebeurtenis uit het voorgaande sportweekeinde belicht. Vandaag: Bas en Dirk Schouten. In de GT Divisie van de Supercar Challenge kwamen de neven voor het eerst samen in actie.

Net binnen