Kruispunten op plek turborotonde Hoorn klaar, aan instelling verkeerslichten voor optimale doorstroming wordt nog gesleuteld

Geen rotonde meer, volgens deskundigen kan het verkeer nu sneller doorstromen.

Geen rotonde meer, volgens deskundigen kan het verkeer nu sneller doorstromen.© Foto Jaap van der Pijll

Eric Molenaar
Hoorn

Scepsis en bewondering vechten om voorrang onder het Facebookbericht van de gemeente Hoorn, waarin wordt vastgesteld dat het omvormen van twee rotondes, waaronder de turborotonde, tot gelijkvloerse kruisingen nagenoeg is voltooid.

De klus aan de belangrijkste toegangsweg van Hoorn is in vijf weken geklaard, met name in de weekenden, en het leverde op de omleidingsroutes veel extra drukte op.

(Tekst gaat door onder de foto)

Op de plek van de turborotonde ligt nu een kruising met twee keer drie rijstroken voor rechtdoor.

Op de plek van de turborotonde ligt nu een kruising met twee keer drie rijstroken voor rechtdoor.© Foto Mediahuis / Eric Molenaar

Rode loper

Beide rotondes zijn verwijderd, kabels en leidingen zijn verlegd en nieuw asfalt is aangebracht. Er zijn gelijkvloerse kruisingen gemaakt, met op de plek van de oude turborotonde twee keer drie rijstroken voor rechtdoor en verkeerslichten. Er ligt nu een spreekwoordelijke rode loper vanaf de A7 richting stad, vice versa. Kosten: een slordige 8 miljoen euro, inclusief de voorafgaande reconstructie van de Berkhouterweg.

Doorstroming

Eerder werd al bekend dat de ’groene golf’ die er op de Provincialeweg ooit was, al sinds november 2017 niet meer functioneert. De verkeerslichten op en naar de Provincialeweg, dus inclusief die van de zijwegen, zijn aan elkaar gekoppeld om een optimale doorstroming te krijgen.

Hoe lang de verkeerslichten groen licht tonen, wordt continu automatisch aangepast aan het actuele verkeersaanbod. Daarbij is overigens wel een maximale wachttijd van kracht, ook voor fietsers en voetgangers, om te voorkomen dat verkeer vanaf de zijwegen rood licht gaat negeren als het wachten de lieden achter het stuur te lang duurt.

(Tekst gaat door onder de foto)

Verkeer vanaf de A7 rijdt richting Hoorn.

Verkeer vanaf de A7 rijdt richting Hoorn.© Foto Jaap van der Pijll

De twee nieuwe verkeerslichtinstallaties worden binnenkort ook aangesloten op deze ’netwerkregeling’. Om te kunnen testen en optimaliseren moesten de kruispunten eerst klaar zijn. Tot de nieuwe verkeerslichten in het netwerk zijn opgenomen, draaien ze nog hun eigen programma. Zij worden ook aangesloten op de verkeerscentrale in Hoofddorp, zodat verkeersdata wordt opgeslagen en de verkeerslichten op afstand aan te spreken zijn. Die centrale is van de provincie, maar beheer en aansturing liggen voor wat betreft de Hoornse installaties volledig bij de gemeente.

Lees ook: Verkeerschaos in Hoorn blijft vooralsnog uit

Lees ook: Wegverkeer neemt vlot nieuw kruispunt bij entree Hoorn in gebruik

Lees ook: Wegwerk bij belangrijkste entree Hoorn vraagt veel geduld van automobilisten. ’Door zure appel heen bijten’

Net binnen