Bachs Matthäus Passion in Grote Kerk Naarden bijgeschreven als immaterieel erfgoed; ’De afgelopen honderd jaar hebben bezoekers een spirituele beleving gevonden in deze traditie’

Ondertekening door Ellen Snoep, directeur van Stichting Grote Kerk Naarden. Rechts Willemijn Mooij van de Nederlandse Bachvereniging.

Ondertekening door Ellen Snoep, directeur van Stichting Grote Kerk Naarden. Rechts Willemijn Mooij van de Nederlandse Bachvereniging.© Milagro Elstak

Joyce Huibers
Naarden

De uitvoering van de Matthäus Passion door de Nederlandse Bachvereniging in de Grote Kerk van Naarden is woensdag bijgeschreven in de Inventaris Immaterieel Erfgoed Nederland.

De bijschrijving is een erkenning voor de waarde die de Matthäus-traditie heeft voor de Nederlandse Bachvereniging, Stichting Grote Kerk Naarden, de vele betrokken vrijwilligers, de musici, de bezoekers, de bewoners en de ondernemers van Naarden-Vesting.

Begrip

Ellen Snoep, directeur van Stichting Grote Kerk Naarden, zegt in een reactie: ,,In de Grote Kerk Naarden hebben bezoekers de afgelopen honderd jaar, in steeds wisselende context, een spirituele beleving gevonden in de Matthäus-traditie. De Matthäus door de Nederlandse Bachvereniging in de Grote Kerk Naarden is al een begrip, maar de traditie op deze manier borgen voor de toekomst geeft veel voldoening.”

Geniale muziek

,,Bij de jaarlijkse gang naar Naarden gaat het natuurlijk om Bachs geniale muziek, maar zeker ook om het ritueel, de ontmoeting met vrienden of familie en het gekoesterde moment van contemplatie. Wij vinden het prachtig dat we deze traditie samen met Grote Kerk Naarden telkens weer samen kunnen vormgeven”, vult Willemijn Mooij, directeur-bestuurder Nederlandse Bachvereniging, aan.

(Tekst gaat door onder de foto)

violist Shunske Sato.

violist Shunske Sato.© Milagro Elstak

De Matthäus-Passion door de Nederlandse Bachvereniging in de Grote Kerk Naarden vindt jaarlijks plaats in de week voor Pasen en vertelt het lijdensverhaal van Jezus Christus. De bijschrijving woensdag werd omlijst met muziek door violist Shunske Sato en organist Leo van Doeselaar van de Nederlandse Bachvereniging en een lezing door Herman Pleij over de betekenis van de schilderingen van het tongewelf van Grote Kerk Naarden en de relatie met de Matthäus Passion.

Net binnen