Kerstpakketten van online Warenhuis Hoorn als steun voor lokale ondernemers: ’Doordat we met 360 ondernemers onder één virtueel dak zitten, zijn we makkelijk vindbaar’

Rob Bennis en José Linders, de initiatiefnemers van het online Warenhuis Hoorn.
© Foto aangeleverd
Hoorn

Online Warenhuis Hoorn, het platform dat lokale ondernemers gratis de mogelijkheid biedt om producten en diensten aan te bieden aan een groot publiek, komt met iets nieuws voor de feestdagen. Er worden kerstpakketten gevuld met allerlei producten van lokale ondernemers. Deze kunnen worden aangeschaft door bedrijven, maar ook particulier.

José Linders, de initiatiefnemer van het online Warenhuis, vertelt trots over de pakketten. „Van de zomer heeft het Warenhuis ook zomerpakketten mogen verzorgen voor de gemeente, in samenwerking met twintig ondernemers.” Ook was José al langere tijd bezig met de herinrichting van de ’foodcourt’ op de website: De plek waar alle (afhaal)restaurants en eetcafés te vinden zijn. „We hebben er meteen voor gezorgd dat de restaurants die geen eigen webshop hebben gemakkelijk hun eigen gerechten kunnen toevoegen, zodat deze besteld en afgehaald kunnen worden.”

Ook restaurants met een eigen webshop zijn via het Warenhuis te vinden. Echter leidt het Warenhuis bezoekers dan naar de eigen website van de onderneming. Warenhuis Hoorn doet dit bewust om hoger in de zoekresultaten te kunnen verschijnen. „Doordat we met 360 ondernemers onder één virtueel dak zitten, zijn we makkelijk vindbaar. Dat merken we aan de verkopen. Er worden veel lokale producten besteld door klanten buiten Hoorn, dat is een goed teken.”

Horeca

De initiatiefnemer van het Warenhuis is zelf ook actief in de horeca. De sluiting van de horeca kwam voor José, net als voor vele anderen ondanks de slechte cijfers, onverwachts. „Ik had zelf nog de stille hoop dat de horeca open zou mogen blijven met beperkte openingstijden. In de horeca heb je ten minste nog zicht op wat mensen doen. Nu alles dicht is, vindt het verspreiden van het virus achter gesloten deuren plaats.”

De cijfers lijken dat te bevestigen. Het aantal besmettingen bleef de afgelopen weken rap toenemen, ondanks dat de horeca op slot was. Inmiddels vlakken de cijfers een heel klein beetje af. Bovendien lijkt het overgrote deel van de besmettingen te ontstaan door bezoek aan huis, aldus het RIVM. Dit was voor het sluiten van de horeca al het geval, maar dat aandeel neemt nu alleen maar toe.

Filmpjes

De afgelopen tijd heeft het team korte filmpjes gemaakt van het horecapersoneel, om op die manier de Hoornse ondernemers wat extra publiciteit te geven. „We blijven op verschillende manieren stimuleren dat er besteld wordt via een platform waarbij 100 procent van de omzet naar de ondernemers gaat.” De filmpjes worden geplaatst op sociale media, waar zij honderden kijkers trekken.

Hoewel het online aanbieden van gerechten uit de horeca momenteel veel belangstelling krijgt, spelen de Kerstpakketten volgens José ook een belangrijke rol bij het ondersteunen van lokale ondernemers. „We stimuleren de ondernemers om pakketten aan te leveren en we benaderen werkgevers actief om de pakketten via Warenhuis Hoorn af te nemen. Vanaf dit weekend staan de pakketten online in het Warenhuis.”

Voor meer informatie over de pakketten op warenhuishoorn.nl