CDA Hilversum wil verkeershufters aanpakken met geluidsflitspalen, gaten in de weg en extra controles

© Illustratie Frank Muntjewerff
Hilversum

CDA Hilversum wil dat het college snel meer gaat doen tegen verkeershufters. De oppositiepartij denkt aan geluidsflitspalen, platen die in de weg zakken als er een hardrijder aankomt en extra controles op plekken die volgens de buurt gebruikt worden als racebaan.

’Afgelopen zomer waren we er wel klaar mee in Hilversum. Mooie zomeravonden werden verstierd door hard rijdende automobilisten over de ring en door het centrum van Hilversum’, schrijft raadslid Evert Jan Kruijswijk Jansen op de website van de christendemocraten. ’Naast een hoop ergernis leverde het ook verschillende zeer gevaarlijke situaties op. Op de markt vloog een auto tegen de gevel van een restaurant.’ Dat leverde in deze krant een overzicht op met de ergste verkeershufterplekken in de Mediastad.

Niet genoeg

Ook de politiek sloeg meteen alarm. Het college werd bestookt met schriftelijke vragen en er werd opgeroepen om het tegengaan van hardrijders snel aan te pakken. Volgens het CDA een goed begin, maar niet genoeg.

Flitslocaties

Daarom heeft de oppositiepartij drie suggesties op een rijtje gezet waarmee verkeershufters aangepakt kunnen worden. Als allereerst wil de partij dat de gemeente inwoners meer zeggenschap geeft over flitslocaties in Hilversum. ’De gemeente kan dit faciliteren door meetapparatuur te plaatsen op plekken waar inwoners regelmatig klagen over snelheidsovertredingen’, aldus Kruijswijk Jansen. ’De buurtbewoners vragen de meetapparatuur aan, de gemeente plaatst en wanneer uit die metingen blijkt dat stelselmatig te hard wordt gereden, wordt er gehandhaafd.’

Geluidsflitspalen

Ook ziet het raadslid heil in het plaatsen van geluidsflitspalen. ’Die meten hoeveel decibel geluid een langsrijdende auto of motor produceert. Deze geluidsflitspaal kan bijvoorbeeld ingezet worden bij stoplichten, waar regelmatig geluidsoverlast is van optrekkende voertuigen’, aldus de CDA’er. Hij wil dat in de APV wordt opgenomen hoeveel herrie een voertuig mag maken, zodat de RDW een wagen of motor kan schorsen zodra deze meer lawaai maakt. Een herkeuring zou daarna noodzakelijk moeten zijn voordat een bestuurder de weg weer op kan. ’Bovendien leveren de metingen informatie op over de hinder die wordt veroorzaakt, waardoor de politie gericht kan optreden.’

Gaten in de weg

De laatste oplossing die het CDA aandraagt is het inzetten van een ’actibump’. ’Dat is een stalen plaat die in het wegdek wordt gemonteerd. Daarboven wordt een sensor geplaatst die een hard rijdende automobilist van afstand kan herkennen. Wanneer de sensor een hardrijder aan ziet komen, zakt de stalen plaat zo’n zes centimeter in de grond waardoor er een gat in de weg ontstaat’, legt Kruijswijk Jansen uit. ’Omdat de hardrijder niet meer kan remmen, ervaart de bestuurder een klap in de auto waardoor deze direct met zijn gedrag wordt geconfronteerd.’ Volgens het raadslid kunnen bijvoorbeeld hulpdiensten een apparaatje krijgen om de plaat wel op hetzelfde niveau als het wegdek te houden.

Geen drempels

Volgens Kruijswijk Jansen is de zakkende stalen plaat een betere optie dan drempels plaatsen. ’Vanwege de doorstroming worden er geen drempels aangelegd in doorgaande wegen. Daar komt huftergedrag juist veel voor. De actibump wordt in Zweden al volop gebruikt en is daar zeer effectief.’

Net binnen