Financiële problemen in Medemblik zorgen voor wachttijden voor maatschappelijke ondersteuning zoals dagbesteding

Gemeentehuis Medemblik in Wognum.
© Foto: Theo Groot
Wognum

Inwoners van de gemeente Medemblik moeten langer wachten voordat WMO-aanvragen behandeld worden. Op dit moment wordt voor zeker 35 inwoners de aanvraagtermijn van acht weken niet gehaald als gevolg van financiële problemen, de coronacrisis en de nieuwe werkwijze.

De vertraging gaat met name om aanvragen voor begeleiding zoals dagbesteding en individuele begeleiding. De gemeente vindt dit ’zeer ongewenst’ en zet zich in om dit te bestrijden. Maar om verschillende reden is het moeilijk in te schatten of er uitzicht is op verbetering op korte termijn, aldus een woordvoerder van de gemeente.

,,Er zijn financiële tekorten op het sociaal domein”, vertelt gemeentewoordvoerder Silvia Hania. Gezien de grote tekorten is er geen budget om pieken op te vangen, zoals in het verleden is gedaan door extra personeel in te huren.

Vertraging

Daarnaast konden er vanwege de coronacrisis geen huisbezoeken worden gedaan. Een deel van de aanvragen heeft de gemeente niet kunnen oppakken. Maar ook veranderingen in de werkwijze zorgen voor vertraging. In regionaal verband is de gemeente dit jaar anders gaan werken, meer resultaat gericht. Deze overstap betekent dat iedere aanvraag administratief meer werk en tijd kost door het schrijven van het perspectiefplan samen met inwoner en aanbieder. Landelijk is vorig jaar het abonnementstarief al ingevoerd, waardoor het aantal aanvragen stijgt.

Bezwaren

Er lopen gerechtelijke procedures binnen de gemeente over de aangevraagde zorg. Op dit moment gaat het om zes bezwaren en zes (hoger)beroep zaken.

De gemeente onderzoekt op dit moment de redenen van de oplopende werkvoorraad en welke maatregelen ze kunnen nemen.

Net binnen