’Zebrapad afschaffen is de wereld op zijn kop’

Een van de zebrapaden op de Westerblokker die dreigen te verdwijnen.
© Foto Mediahuis
Hoorn

’Zonder zebrapad wordt het een racebaan’ was veelvuldig te lezen in de reacties op de stelling van vorige week: ’Zebrapaden zijn onveilig!’

De gemeente Hoorn wil twee zebrapaden op de Westerblokker laten verdwijnen omdat dit veiliger zou zijn. Dan kan de voetganger geen voorrang meer nemen en moet deze zelf goed kijken of er overgestoken kan worden, is de redenatie.

De stelling geldt in elk geval niet op de Westerblokker, stelt Bianca Brouwer, die daar in de buurt woont. ,,Er wordt daar zo hard gereden dat het zebrapad nog de enige mogelijkheid is om ook maar een kans te maken om over te steken.’’

,,Een verkeersmaatregel afschaffen die voetgangers het recht geeft op veilig oversteken, omdat sommige automobilisten ie verkeersregels overtreden? Dat is de wereld op zijn kop!’’, vindt Anna Lempens uit Hoorn. ,,De voetganger is dan helemaal vogelvrij en rechteloos. Hoe belandt een bescheiden, niet al te snelle voetganger dan aan de overkant van een drukke weg? Wat wel nodig is: goede voorlichting en scholing en ook handhaving op het naleven van de regels.’’

Hans Pekel uit Wervershoof mist vooral die handhaving. ,,Als je in Spanje alleen al naar een zebrapad kijkt, stopt het verkeer al. Maar in Nederland rijden ze soms bijna over je tenen. Oorzaak? Er is hier veel te weinig toezicht op het verkeersgedrag. Moeten we nu maar capituleren en de zebrapaden weghalen? Belachelijk!’’

Blind

Paul Noordegraaf uit Blokker is nagenoeg blind en loopt buiten op straat met een taststok. Hij wil zo zelfstandig mogelijk zijn. ,,Dat is superbelangrijk voor mij.’’ Routes, zoals naar het station en de supermarkt, leert hij uit zijn hoofd. Hij probeert zo veel mogelijk bij een zebrapad over te steken. ,,Ik kan me niet op zicht oriënteren. Wel door middel van geluid en natuurlijke gidslijnen, zoals grasranden en stoepranden. Daarnaast maak ik gebruik van ribbeltegels, die het voor mij iets gemakkelijker maken, als ze goed zijn aangebracht.’’

,,Als ik bij een zebrapad wil oversteken luister ik eerst goed, steek dan mijn taststok omhoog en als ik verder geen verkeer meer hoor, steek ik over. Ik ga er niet blind vanuit dat men stopt. ik hoop maar dat mensen weten dat ze verplicht zijn om voor mij te stoppen, ook als ik oversteek waar geen zebrapad ligt. Helaas is mijn ervaring dat niet iedereen dit schijnt te weten. Als het zebrapad wordt weggehaald, hoe weet ik dan waar ik moet oversteken? Als er een zebrapad ligt, wordt het verkeer met een bord gewaarschuwd dat er een zebrapad is. Dan zou het normaal zijn dat ze extra opletten. Ik voel me een stuk onveiliger als het zebrapad weggehaald wordt.’’

Martina Hildering uit Blokker wijst op haar dochter, die in een rolstoel zit. ,,Ze heeft meer tijd nodig om over te steken. Een auto rijdt minder hard als hij bij een zebra is. Nu moet ze zelf inschatten: hoe hard rijdt de auto, kan ik wel of niet oversteken. Het wordt een onveilige situatie.’’

Ook Blokkerse Anita Vriend wijst erop dat zebrapaden de automobilist attent maken dat daar een oversteek is waar vaak mensen oversteken. ,,Voetgangers moeten altijd uitkijken of zij voorrang krijgen’’.

,,Een zebrapad zou de meest veilige plaats moeten zijn waar je als voetganger kan oversteken’’, stelt Wim Roos uit Hoorn. ,,Al het andere verkeer heeft geleerd dat er gestopt moet worden als er iemand wil oversteken en moet zich hieraan houden. Recht op veiligheid staat toch op de eerste plaats in het leven.’’

Wegspringen

Voorstanders van het weghalen van zebrapaden vinden juist dat de veiligheid daarmee is gediend. Zoals Jasper de Vries uit Benningbroek. ,,Hoe vaak je niet weg moet springen voor een automobilist die je niet heeft gezien... Waarom denkt iedereen dat zebrapaden zo verkeersveilig zijn? Oversteken zonder zebrapad is juist vele malen veiliger, dan let je als voetganger tenminste op en weet je zeker dat je veilig kunt oversteken.’’

Enorm link

Dick Jan Marees uit Alkmaar vindt het voorrang nemen van de voetganger ’enorm link’. ,,Helemaal als het schemerig is en de voetganger donkere kleren aan heeft. Wat mij betreft mogen de zebrapaden weg. Daarnaast is het ook nog eens beter voor het milieu, want het rollend verkeer hoeft niet meer af te remmen en daarna op te trekken.’’

Net binnen