Zaanstad gaat scanauto inzetten bij parkeercontrole

Steeds meer gemeenten gebruiken een scanauto in plaats van parkeercontroleurs.
© archief
Zaanstad

Zaanstad wil vanaf 2021 een scanauto inzetten voor de parkeercontrole. Die kan veel meer kentekens controleren dan de parkeercontroleurs, die nu langs de auto’s lopen.

Parkeercontroleurs kunnen per uur bij 100 auto’s controleren of er parkeergeld is betaald of een parkeervergunning is. Een langzaam rondrijdende scanauto met een camera op het dak doet dat tien keer zo snel. Als reserve koopt de gemeente ook een driewielige scanscooter.

De gemeente gaat ervan uit dat straks iedere parkeerplek vijf keer per dag kan worden gecontroleerd. Nu is het volgens de gemeente niet eens mogelijk alle parkeerplekken elke dag te controleren.

Een scanauto is bovendien niet vatbaar voor verbale agressie of ander vervelend gedrag. Parkeercontroleurs hebben daar wel regelmatig last van.

Parkeerboetes uitschrijven blijft mensenwerk. Als de scanauto een kenteken tegenkomt waarvoor niet is betaald, verstuurt hij de scan naar kantoor. Daar beoordelen medewerkers of er misschien iets bijzonders aan de hand is - even iemand laten uitstappen bijvoorbeeld, even laden en lossen, een gehandicaptenvoertuig of een buitenlands kenteken. Als ze nog twijfelen, vragen ze een handhaver die in de buurt is, te gaan kijken. Zo nee, dan schrijven ze de boete uit.

De gemeente bewaart alleen van de auto’s die een naheffingsaanslag krijgen de gegevens. De andere scans worden automatisch binnen 48 uur van de server verwijderd.

De inkomsten van de gemeente gaan niet omhoog - parkeerboetes zijn kostendekkend. Er wordt een nieuw boetetarief vastgesteld. Hoe hoog dat wordt, is nog niet bekend. De gemeente gaat ervan uit dat het aantal parkeerboetes toeneemt.

Of de scanauto er al begin 2021 is, is niet zeker. Er volgt nog een voorlichtingscampagne.

Net binnen