Duitse nepshop vernietigt pakket van Haarlemse Helen de Zaaijer

Duitse nepshop vernietigt pakket van Haarlemse Helen de Zaaijer

Iets in een buitenlandse webshop bestellen kan prima, maar als er iets mis gaat, kunnen andere ideeën over klantenservice en de taalbarrière de oplossing bemoeilijken.

Helen de Zaaijer uit Haarlem maakt het mee. Bij de Duitse/Engelse/Chinese webshop Modetalente.com bestelt en betaalt zij een paar sandalen en drie blouses. De sandalen krijgt ze redelijk snel thuisgestuurd, maar de blousen komen niet. Twee maanden correspondeert ze in het Nederlands en krijgt in het Duits tenslotte uitleg dat het pakket met de blouses tevergeefs bij haar is aangeboden.

Uit de kromme formulering ’Dieses Paket kann nur vernichtet werden, weil es keine neue Lieferung arrangieren kann’ moet je opmaken dat de doos bij Modetalente is teruggekomen maar vernietigd is. Waarom de bestelling niet gewoon bij haar is afgeleverd, moet ze maar met de koerier uitzoeken, leest mevrouw De Zaaijer. Ze kan 25 procent van de waarde van de blouses terugbetaald krijgen. Of ze daarmee akkoord gaat, is hun vraag.

Heel gek. Of je betaalt de volledige waarde terug, óf je stuurt de drie al betaalde blouses alsnog naar haar toe. Dat is de keuze die we Modetalente geven nadat Helen de Zaaijer ons om hulp heeft gevraagd. Aanvankelijk komt er een antwoord dat niets met de vraag te maken heeft. In het Engels. Uit Hongkong, terwijl het hoofdkantoor in Londen zit. Op ons antwoord komt midden in de nacht een reactie in het Duits, met weer dat wonderlijke verhaal dat mevrouw De Zaaijer te laat is geweest met het afhalen van het pakket, dat het is teruggekomen en vernietigd. Maar nu is de boodschap dat ze helemaal geen cent teruggeven. En in de antwoorden op de mails die we daarna sturen, herhaalt Modetalente zichzelf.

Helaas is Helen de Zaaijer niet de enige gedupeerde van deze mode-webshop, zeg maar nepshop. Op de Duitse klachtenwebsite www.reklamieren24.de staan 500 klachten over het afgelopen jaar van consumenten die niets of de verkeerde kleding of van belabberde kwaliteit geleverd kregen en verder hun neus stootten. Voor deze webshop moeten alle seinen op rood!

Wilt u reageren of heeft u hulp nodig van de Ombudsman? Mail ons!

Ombudsman nieuwsbrief

Durk Geertsma en Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.