Premium

Afspraken over beter beheer van molenaarshuis Hoofddorp

Afspraken over beter beheer van molenaarshuis Hoofddorp
Het molenaarshuis verdient beter onderhoud, vindt de gemeente Haarlemmermeer.
© Foto mediahuis
Hoofddorp

Het onderhoud aan het molenaarshuis naast korenmolen De Eersteling in Hoofddorp is inderdaad tekortgeschoten. Dat geven B en W van de gemeente Haarlemmermeer, eigenaar van het pand, toe in antwoord op vragen van CDA-fractievoorzitter Herman Koning.

De gebreken worden zo spoedig mogelijk verholpen. Kleine gebreken al binnenkort, voor grotere zijn offertes aangevraagd. Koning constateerde bij een bezoek aan de woning onder andere verveloosheid, rottende kozijnen en een verstopte regenpijp waardoor water de woning in loopt als het regent.

Het pandje is met de molen (1856) een rijksmonument en daarvan heeft de jonge gemeente Haarlemmermeer er niet veel. Koning wijst er op dat de gemeente vindt dat er zorgvuldig met erfgoed moet worden omgegaan, maar het zelf niet doet.

„De instandhoudingsplicht wordt momenteel niet volledig nagekomen. Wij zijn als eigenaar van dit huis op sommige punten in gebreke gebleven bij het plegen van onderhoud aan de woning”, geven B en W hem gelijk.

Dat de gemeente overweegt het molenaarshuisje te verkopen - waar de CDA’er het niet mee eens is - ontslaat haar volgens Koning niet van de onderhoudsplicht. „Wij delen die mening”, krijgt hij te horen. Er blijkt sinds 2013 een meerjaren onderhoudsplan te zijn. In 2014 is er drainage aangelegd, het houtwerk aan de buitenkant is geschilderd waarbij houtrot werd aangepakt. In 2019 is de cv-ketel vervangen.

Uit de antwoorden blijkt waarom het toch is misgegaan. De woning wordt sinds bijna drie jaar antikraak verhuurd. Sindsdien worden geen storingen en gebreken doorgegeven aan de gemeente. „Storingen zoals een verstopte regenpijp, geen verwarming, lekkage en dergelijke, worden in de regel ondervangen door een melding van de gebruiker waarop wij reageren. Hoewel wij proberen regelmatig langs onze panden te gaan, kunnen wij dit soort klachten niet ondervangen zonder medewerking van de gebruiker.” De verhurende organisatie is daar op aangesproken.

De gemeente beslist over enige tijd of de verkoop doorgaat of niet.