Premium

Supermarkt als ’oorlogsgebied’; nog te veel klanten lappen de 1,5 meter afstandsregel aan hun laars

Supermarkt als ’oorlogsgebied’; nog te veel klanten lappen de 1,5 meter afstandsregel aan hun laars
Vakkenvullers hebben hesjes aan om klanten te waarschuwen niet te dichtbij te komen.
© foto Jeroen van Eijndhoven
Amsterdam

Klanten die winkelpersoneel afbekken omdat ze een karretje moeten pakken. Een man die boos een karretje tegen een stellingkast aan smijt. Mensen die de anderhalve meter afstandsregel negeren, tot ergernis van personeel dat vakken vult.

Deze winkel-aso’s komen in alle supermarkten voor, maar het onheuse gedrag jegens winkelpersoneel wordt wel steeds minder, zo leert een rondgang van deze krant langs een aantal grootgrutters. In alle supermarkten zijn wel ruziënde klanten de winkel uit gezet, en in enkele gevallen is zelfs een winkelverbod van een jaar opgelegd.

Een jonge medewerkster van een supermarkt in Alkmaar: ,,Elk kwartier is er wel een klant boos op ons. Ik werk in een kleine supermarkt. Dingen gaan anders dan normaal. De spanning onder mensen is hoog. Klanten die bij de broodafdeling voorheen zelf hun kleine broodjes konden pakken, treffen die nu met twee of vier in plastic verpakt aan. Nieuwe hygiëneregels. Sommige mensen worden daar boos om en schreeuwen dan tegen de supermarktmedewerkers. Alsof het onze schuld is.” De spanning heeft gevolgen. ,,Sommige vakkenvullers kiezen ervoor om hun contract niet te verlengen.’’

,,Ik werk in een soort oorlogsgebied”, meldt een groentemedewerker van een supermarkt in Haarlem. ,,Voor een groot deel houden klanten zich wel aan de regels. Zeker driekwart. Maar de rest lapt de afstandsregels aan hun laars. Het valt op dat het niet alleen jongeren zijn, maar ook oudere mannen. Pubers lopen gewoon in groepen vlak langs je heen.” Hij weet dat zeker één collega met corona is besmet. Of dat in de winkel is gebeurd is onduidelijk. ,,Gelukkig houden wel steeds meer mensen zich aan de nieuwe regels. In het begin, toen ze net werden ingevoerd, was dat veel moeilijker.”

Supermarktmedewerkers kunnen ook mazzel hebben. Een zestienjarige vakkenvuller in Haarlem vindt dat zijn baas het prima heeft geregeld. ,,Natuurlijk houdt niet elke klant zich aan de regels maar dat is hier een minderheid, misschien een op de tien. Sommige klanten laten duidelijk blijken dat ze de regels onzin vinden en gaan erover in discussie. Eenmaal is een klant de winkel uit gezet.”

Minder karretjes

Supermarkten bedenken slimme maatregelen. Klanten moeten allemaal een winkelwagentje meenemen, ook een echtpaar moet er twee. Het aantal beschikbare karretjes is meestal sterk verminderd, zodat er nooit teveel klanten in de winkel kunnen zijn. In sommige winkels zijn niet alleen de caissières beschermd door een plaat van plexiglas, maar hangen ook zeilen tussen de rijen voor de kassa’s. Zo kunnen klanten elkaar niet te dicht naderen.

Een jonge supermarktmedewerkster in Den Helder vindt dat het in haar winkel prima gaat. ,,In het begin namen mensen het niet serieus, maar nu wel. Het management heeft al het personeel voorzien van oortjes en instructies wie je moet bellen als klanten zich niet aan de regels houden. Dan komt er meteen iemand om je te helpen. En hier worden klanten die zich niet aan de regels houden, daarop ook wel aangesproken door andere klanten. ”

Opvallend is dat veel supermarktmedewerkers aan deze krant melden dat jongeren niet meer mogen werken van hun ouders. Ze vinden het te riskant dat hun kind voortdurend in het gezelschap van een groot aantal mensen is. ,,Het zit ook altijd in je achterhoofd”, zegt een volwassen medewerker. ,,Er wordt natuurlijk wel gehoest en geniest, en dat is eng. Maar ik denk er niet aan om mijn baan op te zeggen. Ik ben juist blij dat ik nog werk heb.”

Een andere Haarlemse medewerker ziet de laatste tijd meer personeel instromen. ,,Vaak zijn ze afkomstig van de horeca, waar ze nu geen werk meer hebben.”

’Managers moeten hun personeel beschermen’

Supermarktmanagers dienen hun personeel te beschermen tegen klanten die lak hebben aan de coronaregels, zegt vakbondsbestuurder Mari Martens van FNV Handel.

,,Het belangrijkste is dat je werkgever ervoor moet zorgen dat je veilig kunt werken. Kan dat niet, loop dan de winkel uit. Ga het magazijn in en vertel je baas dat je pas weer gaat werken als het weer veilig is.”

,,Het is niet slim om de hele winkel open te houden terwijl er vakken worden gevuld. Beter is het om een heel pad, of een deel ervan, met winkelwagens af te sluiten als de vakken worden bijgevuld.”

Paasdrukte

Directeur Marc Jansen van het Centraal Bureau Levensmiddelen roept klanten op om hun paasboodschappen te spreiden over de dagen, zodat niet iedereen tegelijk gaat winkelen. Hij ziet dat steeds meer klanten zich aan de regels houden, maar heeft nog wel één dringend advies: ,,Kom alleen!”