Premium

VW-busje haalt de tijd in

Volkswagen komt in 2022 dan eindelijk met zijn volelektrische microbus, die voorlopig ID. Buzz heet. Het moet de wederopstanding van het klassieke VW-busje worden. Wie niet wil wachten kan ook kiezen voor een ’restomod’.

Het is al een beetje een trend aan het worden, de moderne opwaardering van klassieke auto’s. Je hebt wel de looks, maar niet de lasten van een oud vervoermiddel. Er zijn inmiddels genoeg bedrijven die zulke ’restomods’ bouwen.

Een mooi voorbeeld hiervan is Singer, dat klassieke Porsche 911-modellen op een waanzinnige wijze aanpakt. En het bedrijf eClassics werkt nauw samen met VW en bouwt onder andere de oude Kever en nu ook het VW-busje van vroeger om tot een zo goed als nieuwe klassieker met moderne techniek zoals elektrische aandrijving.

VW toonde onlangs op internet de ’nieuwe’ T1 e-Bulli als concept. Met daarbij de mededeling dat deze ook daadwerkelijk op de markt gaat komen. Dat wil zeggen, je levert een klassieke bus in en je krijgt hem volledig gerestaureerd en voorzien van hedendaagse techniek terug. Dat kost natuurlijk wel het een en ander. De ombouw komt minimaal op 65 mille, afhankelijk van de hoeveelheid werk.

Zo goed als nieuw

Maar dan heb je ook echt iets unieks om de vingers bij af te likken. Een schitterende ouderwetse klassieker die rijdt als een moderne auto en in feite nieuw is. Een auto die vervlogen tijden uitstraalt maar voorzien is van een premium interieur, hardhouten vloeren, een volledig nieuw chassis met multi-link ophanging voor en achter en geventileerde remschijven rondom. De afdeling bedrijfswagens van Volkswagen heeft de nieuwe looks en technische oplossingen samen met VW vintage vehicles ontwikkeld. Het idee komt dus bij VW vandaan, maar dat bleef bij een concept. eClassics vond het idee zo gaaf, dat zij besloten het verder uit te werken.

Het vermogen van de elektromotor bedraagt 61 kW (83 pk), de unit levert 212 Nm koppel. Dat is het dubbele van de veertig paardenkrachten van de originele T1, en daarom kreeg het busje een nieuw chassis. De nieuwe topsnelheid is elektronisch begrensd op 130 km/u, de actieradius moet rond de 200 kilometer liggen. De 45 kWh accu moet binnen veertig minuten voor tachtig procent zijn op te laden. De standaardonderdelen van het elektrische aandrijfsysteem komen allemaal bij Volkswagen vandaan. eClassics biedt ook een kant-en-klare onderdelenkit aan voor gekwalificeerde dealers.