Premium

Rit van Zuid-Spanje naar Schagerbrug met bizar rustige wegen. ’Lockdown, je weet niet wat je overkomt’ [video]

Schagerbrug

Normaal zou Geja Meppeling over haar reis drie, vier dagen doen, maar dit weekend legden zij en haar partner - en hun hondjes Yentl en Simba - de trip vanuit Zuid-Spanje in een noodtempo af. Zondagavond reden ze na 2500 kilometer hun woonplaats binnen.

In oktober begon Geja aan haar avontuur. Fietsend naar Spanje. Startpunt Maastricht. Met hun hondje Yentl van drie jaar in een achter haar rijwiel gespannen karretje. „Simba is al zestien, dus die bleef thuis met mijn partner. Na de tour zouden we vakantie vieren in een huisje in Spanje.”

Het was een fantastische tour. Langs de Maas richting het zuiden, door België, Frankrijk en Spanje. In het plaatsje Torrox Costa eindigde de trip. „Ik had niet kunnen voorzien dat de situatie in korte tijd zo zou veranderen. Donderdag 12 maart hadden we vrienden over. Zij konden nog met een geplande vlucht op donderdag 19 maart retour naar Nederland.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

Geja Meppeling met haar hondje Yentl in Frankrijk. Toen er nog niets aan de hand was.

Hoge boete

Zo’n vaart zou het wel niet lopen, dacht Geja. „Vrijdag de dertiende konden we nog ons ding doen en een dag later bleek dat de maatregelen steeds drastischer werden. Het was toen al een stuk rustiger op straat geworden. We zijn met een fourwheeldrive op pad gegaan, maar we braken die tour af. Er werd gewaarschuwd voor hoge boetes als je niet thuis bleef. Volgend jaar dan maar, dachten we.”

De lockdown zorgde ervoor dat ze aan huis gekluisterd raakten. „Je weet niet wat je overkomt. Niemand mag de deur uit. Alleen voor het hoogstnoodzakelijke. Ook mag maar een persoon op pad. We hadden gelukkig de hondjes en mochten daardoor zo’n 150 meter de openbare weg op.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

Geja Meppeling op het dak van het Marriott Hotel in Málaga. ,,Ik had niet kunnen voorzien dat de situatie in korte tijd zo zou veranderen.’’

Kassabonnetje

Wie boodschappen deed, moet het kassabonnetje goed bewaren. „Want daar staat een tijd op hoe laat de boodschappen zijn gedaan. Je moet meteen naar huis, geen rondje om. In de supermarkten werden ook maatregelen genomen. Je moest handschoenen aan, die daar werden verstrekt en het rook er naar desinfecterende middelen. Wie naar de apotheek moest, moet buiten in de rij staan. Op twee meter afstand.”

„Vanaf vorige week maandag werd het serious business”, aldus Geja. „Wij werden er toch benauwd van. Niet om de ziekte, want waar wij zaten, waren nog geen besmettingen. Maar om onze bewegingsvrijheid, dat die nog verder ingeperkt zou worden. In Spanje leeft de angst dat inwoners naar hun tweede huisje aan de kust zouden gaan om daar Pasen te vieren.”

Geja en haar partner besloten daarom terug te keren naar Nederland. „Natuurlijk maakten we ons zorgen om de terugreis. We wisten niet of we wel de grens over konden en of we onderweg een slaapplaats zouden vinden.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

De tolweg tussen Lyon en Parijs ligt er verlaten bij.
© Foto Geja Meppeling

Ze stapten dus zaterdagochtend om zeven uur in de auto. De fietsen op het dak. „Het was ontzettend rustig op de weg. Wel zagen we campers en caravans die net als wij naar het noorden reden.”

Ringweg

De ringweg van Barcelona was nagenoeg verlaten. „Het is heel bizar om dat mee te maken. Bij de grens konden we zo doorrijden. We hadden een formulier gedownload waarop je je gegevens moet schrijven, maar er werd niet naar gevraagd. Via Booking.com vonden we een hotel dat nog open was in Narbonne, dat is zo’n honderd kilometer van Marseilles.”

Het betekende een nacht in een hotelkamer, zonder ontbijt. De hondjes werden uitgelaten op de parkeerplaats. „De volgende dag zijn we in een ruk doorgereden naar huis. Bij de Belgische grens ondervonden we evenmin problemen. Thuis kregen we een warm welkom van mijn nichtje, die bij ons in huis woont. Het was toen half negen.”

In vergelijking met Spanje is in Nederland volgens haar nog veel toegestaan. „Een lockdown moet je absoluut niet willen. Je kan geen kant op. Ik snap het dat mensen buiten willen wandelen, maar ga terug als je zoveel mensen ziet. De ernst van de situatie moet hier nog doordringen. Laten we afstand houden.”

Meer over corona in deze regio:

Volg hier het liveblog over corona.

We houden een interactieve kaart bij met coronabesmettingen.

Hier vindt u meer artikelen over corona.