Premium

Velsen en Rijkswaterstaat willen niet betalen voor falende spitspont

Velsen en Rijkswaterstaat willen niet betalen voor falende spitspont
IJmond

De gemeente Velsen en Rijkswaterstaat willen door het GVB gecompenseerd worden voor de uitval van de extra pont bij Velsen. Hoeveel precies is nog niet bekend.

Daarover gaat Velsen, gesteund door Rijkswaterstaat, in overleg met het GVB. Forensen in de IJmond zijn de afgelopen tijd zwaar gedupeerd doordat de extra pont niet kon varen omdat het veer bij Buitenhuizen drie weken uit de vaart moest worden genomen vanwege een afgebroken onderdeel.

De financiering van de extra pont is gecompliceerd. De betaling van de pont loopt tussen het GVB en Velsen. Vervolgens stuurt Velsen de rekening van de tweede pont door naar Rijkswaterstaat. Die betaalt de kosten omdat de sluisroute nog tot en met begin volgend jaar is afgesloten. Dat gebeurde trouwens pas na lang aandringen door de gemeente Velsen omdat Rijkswaterstaat de kosten eerst niet wilde dragen. De kosten van de extra pont waardoor er nu overdag elke tien minuten een pont vaart, bedragen acht ton voor de hele periode.

,,Omdat de spitspont nu een aantal weken uit de vaart is geweest, gaan we in overleg met het GVB over het in mindering brengen van de dagen waarop de spitspont niet voer’’, zegt een woordvoerster van de gemeente Velsen. Rijkswaterstaat zegt Velsen te steunen. Bij het GVB is men nog niet van plan om de uitgevallen spitspont van de afgelopen periode te compenseren. Alleen bij ’langdurige uitval’, zegt een woordvoerster. ,,Onder langdurige uitval verstaan wij een maand, dus in dit geval geen verrekening.’’

Bij de (her) invoering van de tweede pont bij Velsen als doekje voor het bloeden voor de afgesloten sluisroute, waarschuwde het GVB wel dat bij uitval van een andere pont de Velserpont doorschuift om de drie pontveren over het Noordzeekanaal in de vaart te houden.

De ponten over het Noordzeekanaal zijn zwaar verouderd. Ze stammen uit de jaren dertig. Het GVB heeft aangegeven dat er een risico is dat ponten langdurig kunnen uitvallen vanwege de ouderdom. Het GVB is bezig om een aantal kwetsbare onderdelen preventief te laten vervangen om de betrouwbaarheid te vergroten.