Geen voornaam, geen huurauto

Geen voornaam, geen huurauto
© Illustratie 123RF/EduArt

Ireen Tamis vulde bij het boeken van een huurauto op haar vakantieadres in Spanje per ongeluk niet haar voornaam in, maar alleen de letter C, van haar officiële voornaam Catharina. Het kwam haar duur te staan, want ze kreeg de auto niet mee.

Ze had de vakantie geboekt via Booking.com en via Rentalcars (dat net als Booking een dochtermaatschappij is van het bedrijf ’Traveljigsaw’) bij Goldcars een auto. Prima geregeld, dacht ze. Maar toen ze laat in de avond de auto op wilde halen ging het feestje mooi niet door.

C is wat anders dan Catharina, zoals in haar rijbewijs staat. Geen auto derhalve. Ze moest ter plekke een nieuw contract afsluiten. Klagen naderhand hielp in zoverre dat ze wel de belasting terugkreeg, maar niet het bedrag van de verhuur, een kleine 100 euro. „Nou gaat het niet om een wereldbedrag, maar ik vind het toch niet kloppen.”

Wij vragen Jeanine Janssen, ombudsman van omroep Max. „Dit riekt naar geldklopperij, want je moet als verhuurder de identiteit van degene voor je vast kunnen stellen. Dat kan net zo goed met een voorletter als met een voornaam. Je hoeft aan de verhuur van een auto niet zulke zware veiligheidseisen te stellen als aan een vliegreis.”

Maar dat gaat er bij Rental niet in. Op ons verzoek om informatie over deze specifieke kwestie krijgen we als antwoord dat Rental daar niet op ingaat in verband met privacy-wetgeving. Een algemeen verzoek om informatie hoe het bedrijf hiermee in zijn algemeen omgaat, blijft onbeantwoord. Jammer. Voor mevrouw Tamis een dure les.

Wilt u reageren of heeft u hulp nodig van de Ombudsman? Mail ons!

Ombudsman nieuwsbrief

Durk Geertsma en Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.