Minder klachten over rolstoelen, scootmobielen en aangepaste fietsen nu Welzorg hulpmiddelen levert aan Wmo-klanten in de Noordkop

Minder klachten over rolstoelen, scootmobielen en aangepaste fietsen nu Welzorg hulpmiddelen levert aan Wmo-klanten in de Noordkop
© Foto Marc Moussault
Schagen

Wmo-klanten uit de vier Noordkop-gemeenten klagen minder over de levering en reparaties van hun hulpmiddelen sinds Welzorg deze taken in oktober overnam.

Dat laten de gemeente Den Helder, Schagen, Texel en Incluzio Hollands Kroon weten in een gezamenlijke reactie. „We ontvangen weinig tot geen klachten en de samenwerking met de nieuwe leverancier verloopt goed. De klachten zijn afgenomen, waarbij wij ons er van bewust zijn dat door de toename van complexe aanvragen het in sommige situaties niet altijd makkelijk en snel is op te lossen.”

Voorheen zorgde Hulpmiddelencentrum Schagen (HMC) voor de levering van Wmo-hulpmiddelen, zoals bijvoorbeeld rolstoelen of scootmobielen. De gemeenten kregen veel klachten binnen over de slechte service en de lange wachttijden: klanten moesten soms weken of zelfs maanden wachten tot hun hulpmiddel werd geleverd.

Niet iedereen is gelijk te spreken over Welzorg. Zo vertelt Hedwig Rijkers (72) uit Den Helder hoe de levering van de rolstoel voor haar man drie keer op het laatste moment is afgezegd. „We hadden wel een rolstoel via Omring, maar die was voor mij eigenlijk te zwaar om te duwen.” Inmiddels is de nieuwe rolstoel geleverd. Ook de Helderse Remco van den Langenberg (47) laat weten dat hij lang moest wachten op de reparatie van zijn aangepaste fiets. „Ze zijn vijf keer langs geweest voordat het gemaakt werd, in totaal heeft het zes weken geduurd.” Toch heeft hij ook begrip voor Welzorg. „Ze reageren altijd heel snel, ook via de Whatsapp-service. Ik merk wel dat ze willen, ze tonen bereidheid.”

Volgens de gemeenten zijn vertragingen het gevolg van de achterstanden bij de vorige leverancier. Van den Langenberg: „Ik heb met HMC ook anderhalf jaar lopen bakkeleien over mijn rolstoel, omdat deze niet goed zat. Niks aan de hand volgens HMC. Nu blijkt dat mijn stoel te groot is.”

Lees ook: Het gaat een stuk beter met de levering van hulpmiddelen in de Noordkop nu Welzorg de touwtjes in handen heeft: hoe doen ze dat?