KLM-topman Elbers: Stoppen met vliegen is niet realistisch

KLM-topman Elbers: Stoppen met vliegen is niet realistisch
Amsterdam

,,Bepaalde actievoerders bepleiten dat er helemaal niet meer wordt gevlogen. Maar dan sta je buiten de economische realiteit. Ons land bestaat bij de gratie van import en export.’’

Dat stelde KLM-directeur Pieter Elbers dinsdagavond tijdens de Elsevier Weekblad Economie-lezing in de Rode Hoed in Amsterdam. „We moeten het luchtvaartdebat breder voeren. We zijn een land van internationale handel. Luchtvaart is een van de pijlers onder de economie. Het zorgt voor verbindingen en dat internationale bedrijven zich in Nederland vestigen. Alleen al bij ons werken 33.000 mensen.”

Elbers verwees ook naar de situatie in IJsland. „De prijsvechter WOW trok IJsland uit de recessie en zorgde voor veel toeristen. Maar nu is die maatschappij failliet en zakt IJsland economisch weer af.”

Voortbestaan

KLM bestaat nu honderd jaar, maar het voortbestaan is geen vanzelfsprekendheid. „Tegenwoordig bestaan bedrijven gemiddeld elf jaar. Thomas Cook is na meer dan een eeuw omgevallen. In die nieuwe economie meten we relevant blijven en dus weer pionieren. We moeten blijven innoveren. De manier waarop we naar welvaart kijken, verandert. Dat het klimaat verandert is een feit. Onze manier van leven zorgt voor veel uitstoot. Ook KLM moet aan de slag. De uitstoot per passagier bij ons is sinds 2002 met twintig procent afgenomen. Nieuwe toestellen zijn daarbij nodig. Maar ook investeren in biokerosine en de productie daarvan in Nederland. Op dit vlak moeten luchtvaartmaatschappijen niet elkaars concurrent zijn, maar juist samenwerken.”

Een luchthaven in zee lost volgens Elbers wellicht iets op wat betreft geluid, maar niet wat betreft CO2. Bovendien kan je volgens de directeur niet alle vluchten naar zee verplaatsen. „Misschien twee banen. Maar dat vergt wel vele miljarden. Dan kan je beter eerst eens die ene baan op Lelystad gebruiken.”

Elbers sluit ook niet uit dat tegen de tijd dat zo’n vliegveld in zee klaar is, op land nieuwe technieken gereed zijn zoals de hyperloop.

Vloot

Vlootvernieuwing is een belangrijk onderdeel van de toekomstplannen van KLM. Met zuinigere en grotere toestellen kan de maatschappij zowel efficiënter werken als meer passagiers vervoeren. Zo worden de huidige Embraertoestellen die KLM Cityhopper binnen Europa gebruikt vervangen door nieuwe exemplaren. Vijftien toestellen waren definitief besteld en dinsdag kwamen er nog zes bij. KLM houdt nog een optie op nog eens veertien nieuwe vliegtuigen die tussen 2021 en 2023 worden geleverd

Het laatste nieuws.