Premium

Opinie: ’Leraar is meester in zijn vak’, vindt gastschrijver Annemarie Trouw

Opinie: ’Leraar is meester in zijn vak’, vindt gastschrijver Annemarie Trouw

Onderwijs is als dansen, een krachtig en prachtig proces.

Met alle negatieve aandacht voor onderwijs in de media op dit moment zoals de stakingen, werkdruk en het personeelstekort zou je bijna vergeten hoe bijzonder het is om met kinderen te mogen werken en hun ontwikkeling te mogen stimuleren.

In deze zinnen schrijf ik heel bewust het woord mogen, omdat we bij Atlant gaan voor intrinsieke motivatie. Op onze scholen vertalen we onze werkwijze zo: ’Ik kan het, ik kan het zelf en ik hoor erbij’. Als kinderen dat ervaren, ontstaat er een mooie dans. En eigenlijk werkt het voor leerkrachten precies zo. Bij Atlant willen we dat onze leerkrachten de regie over hun vak terug krijgen en daarom werken we vanuit vertrouwen. Als je aan een leerkracht vraagt waarom hij of zij voor het onderwijs heeft gekozen, hoor je dat leerkrachten willen bijdragen aan ontwikkeling. En dat gevoel, die energie en motivatie, dat maken we sterker. Een leerkracht die ruimte krijgt om te groeien en zich voortdurend inzet om het nog iets beter te doen voor de kinderen.

Er is geen ander vakgebied waar je zo wordt uitgedaagd als in het onderwijs. Elke relatie met ieder kind is uniek, een dans met een ander ritme. Het is het vakmanschap van de leerkracht dat zorgt dat een juf of meester precies weet wat te doen, ook spannende onvoorspelbare situaties. Het ene kind heeft uitleg nodig, de andere misschien juist ruimte om in een andere dansstijl dan de groep toch hetzelfde doel te behalen, die ene jongen een zetje omdat de leerkracht weet dat het best kan en het andere meisje juist grenzen om het straks in de wereld goed te redden. Ik kom vaak op onze scholen en kijk met veel bewondering en waardering naar onze leerkrachten die op deze manier de dans met de kinderen choreograferen.

Veerkracht, nieuwsgierigheid, creativiteit, het samenwerken of inlevingsvermogen zijn voorbeelden van wat de kinderen van onze leerkrachten meekrijgen. Dat laat zich niet in cijfers vangen. Deze vaardigheden kunnen oefenen is als het oefenen van een dansbeweging. Na de uitvoering is de schoonheid ervan niet meer te pakken. Opbrengsten van een toets zijn, net als het kaartverkoop van een dansvoorstelling, niet te gebruiken om zo iets moois daarmee meetbaar te maken.

Daarom: geef alle leerkrachten hun ruimte op de dansvloer terug. Ze kunnen het, het zijn namelijk (juffen en) meesters in hun vak. Zo wordt het onderwijs nog leuker en dat hebben we nodig in een tijd waar onze arbeidsmarkt onder druk staat.

Annemarie Trouw