Premium

Snelheden van dik 100 km per uur in 30-km-zone Lambertschaag: ’Gemeente staat plegen misdrijven toe’

Snelheden van dik 100 km per uur in 30-km-zone Lambertschaag: ’Gemeente staat plegen misdrijven toe’
Bordje namens omwonenden langs de Oudijk in Westwoud.
Hoorn

Je kunt beter nagaan waar NIET te snel wordt gereden, was een van de reacties op onze oproep om locaties in West-Friesland aan te geven waar stelselmatig te hard wordt gereden. Meer dan zestig inhoudelijke reacties kwamen binnen. Opvallend is de onmacht van mensen die aan een weg wonen waar 30 of 60 km per uur de maximum snelheid is. De politie komt hier zelden, terwijl de weginrichting vaak voor snelheidsduivels geen enkele belemmering is.

Maar ook op 50-kilometerwegen, met name lintwegen, blijft te hard rijden een punt van zorg. De ’Werkgroep verkeer de Linten Blokker/Zwaag’ wil resultaten van snelheidsmetingen toevoegen aan een dossier dat wordt opgebouwd om bij de politiek van Hoorn aan te dringen om maatregelen ’voor een veiliger en rustiger verkeersbeeld’.

Snelheden van dik 100 km per uur in 30-km-zone Lambertschaag: ’Gemeente staat plegen misdrijven toe’
Redacteur meet snelheid in Berkhout.
© Foto Maurice van der Werf

Voor hen zou een van de elf buurtacties van Veilig Verkeer Nederland (VVN) een uitkomst zijn: zelf meten met de lasergun, om inzicht te krijgen in daadwerkelijk gereden snelheden. Volgens Rivkah Zeeman, contactpersoon voor VVN in de regio West, kan daar ook een bewustwordingsactie van worden gemaakt en is de politie vaak bereid daaraan mee te werken.

Dan is het mogelijk automobilisten na meting te laten stoppen, zodat die door buurtbewoners, al dan niet met kinderen, kunnen worden beloond of een kaart kunnen krijgen met de vraag of ze voortaan aan de veiligheid van de bewoners willen denken.

Vorig jaar werkte VVN mee aan 1566 buurtacties, waarbij bewoners zelf aan de slag gingen om de verkeersveiligheid in hun buurt te verbeteren. Ze zetten dan gezamenlijk in op de bewustwording en het verbeteren van verkeersveilig gedrag, omdat dit vaak ten grondslag ligt aan de verkeersonveilige situatie, stelt Zeeman.

Volgens haar is er voldoende capaciteit: „We kunnen elke melder een basisbegeleiding bieden: per mail mensen motiveren, op de hoogte brengen van de mogelijkheden en de buurtacties voorzien van actiemateriaal. Als we veel meldingen binnenkrijgen in een bepaalde buurt, zullen we proberen de bewoners zo ver te krijgen om hun krachten te bundelen.”

Misdrijf

Een bewoner van het Noordeinde in Lambertschaag heeft er een hard hoofd in of zo’n eigen snelheidsmeting helpt. „Er zijn al zo veel metingen gedaan. Wat voegen nieuwe metingen dan toe?”

Hij toont papieren van de gemeente Medemblik, waaruit blijkt dat in september en november 2017 en in april/mei 2018 met speciale radarkasten dagenlang is gemeten in het 30-km-gebied op het Noordeinde. Resultaat: 85 tot 95 procent reed hier sneller dan 30, er werden zelfs topsnelheden van 101 en 104 kilometer per uur vastgelegd. „Als je meer dan 30 kilometer te hard rijdt pleeg je een misdrijf, maar dat staat de gemeente toe! Ze rijden hier als gekken!”

Hij en enkele anderen die reageerden willen in de krant anoniem blijven, omdat de gemoederen soms hoog oplopen in Lambertschaag en Abbekerk. In de dorpsraadvergadering van september gaven bewoners aan dat bijna het punt is bereikt dat ze het recht in eigen hand gaan nemen. Onder meer zou een fietser opzettelijk zijn aangereden nadat hij een opmerking had gemaakt naar iemand die te hard reed.

Volgens een bewoonster van het Zuideinde wordt ook hier de laatste jaren steeds harder gereden. Zij woont in een 30-km-zone. „Maar daar houdt niemand zich aan. Ze rijden hier met 80 langs. Als je er wat van zegt kun je een middelvinger krijgen. Of erger. Het is levensgevaarlijk. Je weet niet hoe mensen reageren. Zware vrachtwagens mogen hier helemaal niet komen, maar moeten omrijden via de Reigerweg. Mijn man zei er een keer wat over tegen een vrachtwagenchauffeur en werd toen met een hamer bedreigd.”

Patstelling

Woordvoerder Yildiz Jonkers van de gemeente Medemblik kent de problemen op 30-kilometerwegen.

„Daar over de 100 km rijden is natuurlijk idioot, maar niet de standaard. In Lambertschaag zijn in het verleden verkeersremmende maatregelen genomen, in overleg met de aanwonenden. Er zijn onder meer zogenoemde diamantkoppaaltjes geplaatst, maar die zijn weer weggehaald toen bleek dat het landbouwverkeer gebrek aan rijruimte had. Wat dat betreft is sprake van een patstelling, die het heel ingewikkeld maakt. Wat we in elk geval gaan doen is in overleg met de dorpsraad snelheidsmeters met zogenaamde smileys plaatsen, te beginnen met zeven op de doorgaande weg tussen Abbekerk en Lambertschaag. Die gaan dan na vier weken naar een andere dorpskern. Ook hebben we een aantal snelheidsmeters besteld om volgend jaar snelheden te kunnen vastleggen, op basis waarvan we verder in gesprek kunnen gaan, al realiseren we ons dat het daarmee nog niet is opgelost.”

Snelheden van dik 100 km per uur in 30-km-zone Lambertschaag: ’Gemeente staat plegen misdrijven toe’
Snelheidsmeting ter bewustwording langs de Weel in Hoorn.

Lambertschaag en Abbekerk zijn geen uitzondering. Ook elders maken bewoners zich druk. Op de Nieuweweg in Hoogkarspel ’is 30 km een utopie, 60 is meer gangbaar’. Het Spaans Leger in Enkhuizen is vooral ’s avonds een ’racebaan’. Her en der zijn gemeenten aangeschreven, melden lezers. „Die vinden de straat veilig genoeg. Tot de dag dat er wel wat gebeurt”, schrijft een bewoonster van de Hoornse Renoirhof. In de Wabenstraat in Hoorn, met meerdere wegen van rechts, ’scheuren de automobilisten als een idioot’.

„Snelheden tussen de 50 en 70 km per uur zijn bij ons geen uitzondering”, schrijft een bewoonster van De Buurt in Venhuizen. „En als er weggebruikers zijn die zich wel aan de snelheidslimiet houden zijn er anderen die vinden dat er ingehaald moet worden (!) of gaan bumperkleven.”

Aanspreken

Haar is wel een ding opgevallen: „Helaas zijn het vaak de inwoners van Venhuizen en omstreken zelf, die te hard rijden.”

Herkenbaar, vindt Rivkah Zeeman van Veilig Verkeer Nederland. „Daarom zet VVN in op gezamenlijke acties, waarbij melders de problemen met hun buurtbewoners bespreken en gezamenlijk de mensen die verkeersonveilige situaties veroorzaken, aanspreken op hun gedrag. Op die manier creëer je bewustwording bij alle betrokkenen; want hoe je de weg ook inricht, het is altijd een persoon die het gaspedaal intrapt.”

Wie met Veilig Verkeer Nederland een buurtactie wil starten, kan een melding maken via participatiepunt.vvn.nl. VVN neemt dan contact op.

Zie ook ’Rijden ze in jouw straat te snel? Klagen helpt volgens de politie wél!’