Premium

Elk bedrijf een eigen ’Chef Geluk’

Elk bedrijf een eigen ’Chef Geluk’
Maartje Splinter. Als Chief Happiness Officer (CHO) bij Bambuu zorgt zij ervoor dat iedereen ’gelukkig’ is.
© Foto Ella Tilgenkamp
Zaandam / Purmerend

De ’week van het werkgeluk’ is in stilte voorbij gegaan. En toch: ieder bedrijf zou een Chef Geluk moeten hebben. Er bestaat zelfs al een Engelstalige titel voor: de Chief Happiness Officer (CHO). Is het idee ietwat doorgeslagen of is het de nieuwe werkelijkheid. „Durf jouw werknemers maar eens op 1 te zetten”, daagt de Zaanse geluksexpert Patrick van Hees ondernemers uit.

Werkgeluk is een geweldige voedingsbodem, legt de Zaanse ’geluksprofessor’ uit. „Tevreden werknemers zijn loyaal, voelen meer verantwoordelijkheid, zijn bereid er een schepje bovenop te doen, zijn minder vaak en minder lang ziek. Ze zijn echt gelukkiger op hun werk, voelen zich vrijer, zijn openminded, vaak creatiever en voelen zeker minder werkstress”, somt Van Hees op.

Waar het vandaan komt? Uit eigen onderzoek en andere academische studies. „Ik hoef het wiel niet opnieuw uit te vinden. Toch heb ik voor mijn nieuwe boek verschillende onderzoeken gedaan bij overheden en financiële instellingen. We hebben een onderzoek ontwikkeld dat op 28 verschillende punten mensen vraagt naar hun werkgeluk. Daar komt een totaalbeeld uit van positieve en negatieve invloeden op geluk. Maar ook gewoon antwoord op de vraag: ’waar word jij gelukkig van’?”

Deelnemers aan zo’n onderzoek krijgen de uitslagen in boekvorm, hun persoonlijke thermometer die de mate van werkgeluk aangeeft, inclusief puntsgewijs uitleg over wat het allemaal betekent. „Soms vraagt dat om aanvullende nazorg. Maar je kunt er ook zelf mee aan de slag.”

Elk bedrijf een eigen ’Chef Geluk’
Zaanse ’geluksprofessor’ Patrick van Hees, ’werkgeluk werkt’.
© Archieffoto Wim Egas

De makke met veel onderzoeken op de werkplek is, dat er een gemiddelde uitkomt, waarop actie wordt aangeboden. „Dat werkt dus niet. Als je mindfulness (acceptatieaanvaarding van onvermijdelijke negatieve en positieve ervaringen, red.) aanbiedt en als werknemer ben je al mindfull’, dan heb je dus niets aan zo’n groepsoplossing. Je moet maatwerk leveren.”

Dat is precies wat Maartje Splinter van online marketingbureau Bambuu in Purmerend doet. Maartje is Chief Happiness Officer (CHO), een van de weinige in Nederland. „Ik probeer altijd nieuwe vakgenoten op te sporen, maar we zijn niet met zovelen; twintig, dertig, zeg het maar.”

’Pak een dartpijl’

„Mijn belangrijkste taak is het om te zorgen dat medewerkers het naar hun zin hebben bij Bambuu. Dat ze niet omkomen in hun werk, dat er balans is tussen werk en privé. Blijf niet de hele dag achter je beeldscherm zitten. Tussen de middag lopen we een rondje buiten, zit je er even doorheen? Pak een dartpijl, leef je uit op de flipperkast of ga tafeltennissen met een collega. Daarvoor hebben we op de kantoorvloer een ’speeltuin’ ingericht.”

„We werken hier volgens het principe Result Only: alleen resultaat telt. We vragen niet om vijf dagen van negen tot vijf uur op kantoor te zijn, maar om resultaat te boeken. Wil je om vier uur de kinderen van school halen, prima, werk je toch gewoon nog een uurtje thuis. Al willen wij wel graag iedereen op maandag en vrijdag op kantoor hebben. Dat zijn de dagen dat er ’gezamenlijk’ dingen worden gedaan. Samen lunchen, bijvoorbeeld.”

Elk bedrijf een eigen ’Chef Geluk’
Met z’n allen op wintersport.
© Archieffoto Ronald Msaaut

De Chief Happiness Officer doet veel meer dan de jaarlijkse skitrip van het bedrijf organiseren. „Ook belangrijk, maar werkgeluk is het hele jaar belangrijk. We hebben hier een cultuur gecreëerd waarbinnen je heel veel vrijheid hebt om je werk zelf in te delen. Werk moet bijdragen aan je geluk. We vragen daar ook regelmatig naar. Gewoon: hoe gelukkig ben je in je werk. Elke maandag hebben we een ’stand-up’. Welke ervaring heeft je de afgelopen week enorm veel energie gegeven? Vertel! Gewoon een beetje blij worden van elkaar.”

Maartje Splinter denkt dat deze werkwijze in aangepaste vorm ook slaagt in een moertjes- en boutjesfabriek. „Probeer het gewoon”, vindt ook Patrick van Hees. „Bij de gemeente Rotterdam heb ik sessies met ambtenaren gedaan. De vraag was: wat zou je anders willen doen op je werk? Ineens hoor je medewerkers zeggen: ’Ik wil eigenlijk wel eerder beginnen’. Een ander zegt ’gek te worden van alle papierwerk’. Iemand anders reageert: ’geef maar aan mij, heerlijk!’ Je moet gewoon ergens beginnen. Zo komen mensen in beweging, negatieve gevoelens worden afgevlakt en werkgeluk op zo’n afdeling krijt een kans.’’

Geconditioneerd

Een Chef Geluk leent zich vooral voor jonge bedrijven, vindt Van Hees. „Maar streven naar werkgeluk moet toch in elk bedrijf aanwezig zijn. Het is wel zo dat jonge mensen nog niet zo zoveel werkervaring hebben en daarom ook nog niet ’geconditioneerd’ zijn; meer open staan voor nieuwe ideeën.”

Elk bedrijf een eigen ’Chef Geluk’
Chief Chocolat Officer Henk-Jan Beltman, Tony’s Chocolonely.
© Archieffoto ANP

Kleurrijk blijft de eigen ervaring - vorig jaar - bij Tony’s Chocolonely; een interview met directeur Henk-Jan Beltman, de Chief Chocolat Officer. Locatie is de bedrijfskantine, de ochtend na de zogenoemde ’aandeelhoudersvergadering’. „Ik vertel voor relaties en ’fans’ hoe we ervoor staan, hoever we zijn met slaafvrije chocolade, maar eigenlijk is het ons eigen bedrijfsfeest, inclusief live-bands en dj’s.”

Om 10.30 uur arriveren de eerste zakken patat en hamburgers. Een half uur later zitten alle Tony’s aan tafel. „Veel medewerkers zijn de hele nacht doorgegaan om alles af te breken en op te ruimen. Er gebeurt vandaag niet zo veel. Maar noem het vooral geen verloren dag. Dit hoort bij het Tony’s-gevoel, om 11 uur met z’n allen patat met hamburgers eten. Daar worden zij blij van en ik ook. Ideale situatie om nieuwe collega’s te leren kennen en anderen te spreken. Dit is het Tony’s gevoel. Dat kan ik alleen maar ’winst’ noemen.’’

Ronald Massaut