Invoering trajectcontrole op de N9 (Alkmaar-Den Helder) is uitgesteld, mogelijk zelfs tot eind 2020

Invoering trajectcontrole op de N9 (Alkmaar-Den Helder) is uitgesteld, mogelijk zelfs tot eind 2020
Langs de N11 bij Leiden zijn de palen al geplaatst.
© Archieffoto Taco van der Eb
Burgervlotbrug

De invoering van trajectcontrole op een deel van Rijksweg N9 (Alkmaar-Den Helder) is uitgesteld.

Het ontwikkelen van de software van het systeem duurt langer dan voorzien, aldus woordvoerster Marloes van Kessel van het Openbaar Ministerie.

Eerder gaf het OM aan dat het systeem dit najaar al in gebruik zou zijn op de Rijksweg, maar dat wordt op zijn vroegst eind dit jaar en mogelijk zelfs eind 2020.

Verkeersslachtoffers

De aanleg van het systeem op de N9 maakt onderdeel uit van een landelijk project. Er wordt op twintig N-wegen trajectcontrole ingevoerd, omdat juist op dit soort wegen relatief veel verkeersslachtoffers vallen. De geplande trajectcontroles komen op wegen met een hoog ongevalspercentage, een snelheidsprobleem en andere risicofactoren.

In Noord-Holland gaat het verder om de N201 en N205 in de regio Haarlem. Alle twintig moeten ze eind 2020 in bedrijf zijn.

Het gaat op de N9 om het lange, rechte stuk tussen Burgervlotbrug en Sint Maartensvlotbrug. Bij trajectcontrole wordt de gemiddelde snelheid van verkeer gemeten, wat boetevrij hardrijden vrijwel onmogelijk maakt. Als een trajectcontrole in werking gaat wordt dit minimaal een week vooraf aangekondigd via bijvoorbeeld deze krant en met stickers op de blauwe aankondigingsborden langs de weg, aldus het OM. Totdat de trajectcontrolesystemen in werking treden zal de politie handhaven op deze trajecten. Ook wordt bekeken of er nu al tijdelijke flitspalen langs de betreffende wegen geplaatst kunnen worden.

Het laatste nieuws.