Museumkaart en CJP passen voorwaarden abonnement aan na kritiek

Museumkaart en CJP passen voorwaarden abonnement aan na kritiek
© Schermafdruk

Museumkaart en CJP hebben hun werkwijze aangepast nadat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) hen had aangesproken.

Zij voldoen nu aan de regels die gelden rond het verlengen en opzeggen van abonnementen. Beide partijen verlengden na het eerste jaar het abonnement automatisch met wederom een jaar, waarbij het vervolgens niet mogelijk was het abonnement tussentijds op te zeggen.

Museumkaart gaat met onmiddellijke ingang abonnementen aanbieden met een looptijd van 1 jaar. Na deze periode wordt het abonnement niet langer stilzwijgend verlengd. Consumenten ontvangen dan bericht dat de Museumkaart afloopt en kunnen vervolgens ervoor kiezen het abonnement te verlengen. Als de consument niets doet, stopt het abonnement. Museumkaart informeert zijn huidige abonnees hoe zij hun stilzwijgend verlengde abonnement kunnen opzeggen.

CJP kiest ervoor het abonnement stilzwijgend te verlengen. Na de vaste contractperiode van 1 jaar kan de consument op ieder gewenst moment per maand opzeggen. Eventueel teveel betaald abonnementsgeld krijgt de consument dan terug.

Consumenten krijgen met een abonnement op de Museumkaart makkelijk toegang tot ongeveer 400 Nederlandse musea. CJP biedt jongeren korting aan op festivals, concerten, theaters en musea.

Looptijd

Als je een abonnement aangaat met een bepaalde looptijd eindigt deze na de afgesproken looptijd. De aanbieder kan bepalen of het abonnement stilzwijgend voor onbepaalde tijd wordt verlengd. In deze verlengde periode kun je op elk gewenst moment opzeggen. Soms geldt dan wel een opzegtermijn. Deze mag niet langer zijn dan 1 maand.

Wilt u reageren of heeft u hulp nodig van de Ombudsman? Mail ons!

Het laatste nieuws.