Even meerijden met de Porsche van rebel Bart de Graaff

Even meerijden met de Porsche van rebel Bart de Graaff
Tv-presentarice Irene Moors met deelnemer Michael Robbert Brans bij ’De Nacht van Bart’ op het Mediapark in Hilversum.
© Foto Studio Kastermans
Hilversum

De eerste Nacht van Bart heeft dankzij ruim 300 deelnemers een bedrag van 82.471,69 euro opgebracht. De sponsorrun rond het Mediapark in Hilversum - een eerbetoon aan de rebelse programmamaker Bart de Graaff - krijgt daarom in 2020 een vervolg.

„We hadden wat meer deelnemers verwacht, maar de sponsorbedragen die binnenkwamen, overtroffen alle verwachtingen. Van zo’n eindresultaat hadden we niet durven dromen”, zegt Esther Duller van de organisatie.

Smokkelwerk

De opbrengst gaat voor de helft naar de Nierstichting, die het geld gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek naar nierziekten. De andere helft gaat naar de Bart de Graaff Foundation die ondernemers met een levensbepalende beperking aan startkapitaal helpt om hun eigen bedrijf te beginnen.

De Foundation is genoemd naar tv-programmamaker en BNN-oprichter Bart de Graaff (1967-2002) die overleed aan een nieraandoening. Als parodie op de Teletubbies bedacht hij ’Teringtubbies’.

Varianten daarvan kwamen de lopers zaterdag onderweg in een modern jasje tegen. De Porsche van de programmamaker is nog altijd in bezit van zijn familie.

De wagen reed opvallend rond op de route. Hardlopers die het even zwaar hadden, konden instappen om een stukje mee te rijden. Smokkelwerk dus. „Dat past bij Bart”, zegt Irene Moors die het evenement presenteerde. „Want hij die kleurde graag buiten de lijntjes.”

Moeder

Deelnemers konden kiezen uit afstanden van 2,5 tot 21 kilometer. Met zijn broer Daan liep Bram Dekker uit Hoorn 10,5 kilometer. Hun moeder en hun broer Jasper wachten op een donornier. „Ze zitten elke dag vier uur in het ziekenhuis voor dyalise”, zegt Bram.

„Dat duurt al ruim een jaar. Dus we hopen dat ze in aanmerking komen voor transplantatie, zodat ze weer een normaal leven kunnen krijgen.” Door die achtergrond waren de broers extra gemotiveerd om mee te doen.

Samen haalden ze bijna 1500 euro op aan sponsorgeld. Natuurlijk niet doorvertellen dat Daan op de route een stukje in de Porsche heeft meegereden...

„Het was onwijs leuk”, vindt Bram. „Heel geinig dat we door gebouwen liepen met de decors van bekende tv-programma’s. En bij welke loop kun je onderweg even stoppen om te dansen bij een dj? Daaraan merk je dat het meer ging om de sfeer dan om de strijd. En die sfeer was top. Dus volgend jaar doen we zeker weer mee.”

Het laatste nieuws.