Premium

Remwegdemonstratie Den Ilp: ’De haren van de juf helemaal door de war’

Remwegdemonstratie Den Ilp: ’De haren van de juf helemaal door de war’
Handen in de lucht betekent vol op de rem tijdens de remwegdemonstratie op de Polderweg in Den Ilp.
© Foto Wim Egas
Den Ilp

Met een rotgang komt de remwegdemonstratiewagen van Veilig Verkeer Nederland aanstuiven op de Polderweg in Den Ilp. Althans, zo lijkt het. Ter hoogte van het groepje leerlingen van basisschool De Fuik trapt chauffeur Michiel Pas keihard op de rem. Een paar meter verderop staat hij stil, maar drie pylonen die door kinderen zijn neergezet op de plek waar volgens hen de wagen zou stoppen, overleven het niet.

,,Oooooow!’’, klinkt het uit de groep. ,,Dat ging wel heel hard’’, roepen de kinderen. De werkelijke snelheid van de auto viel nog wel mee, vijftig kilometer per uur, maar volgens de leerlingen leek het veel sneller. En ze hadden niet verwacht dat een auto na een noodstop dan nog zo veel meters nodig heeft om tot stilstand te komen. Datzelfde geldt voor de juf die in de passagiersstoel naast chauffeur Michiel had plaatsgenomen. ,,Haar haren zitten helemaal door de war.’’

Gevaren

De remwegdemonstratie voor de leerlingen van de Fuik, gistermiddag op de Polderweg, was een initiatief van de gemeente Landsmeer, die het belangrijk vindt om kinderen te wijzen op de gevaren van het verkeer. ,,Daar hebben jullie elke dag mee te maken’’, hield instructeur Rob Gross van Veilig Verkeer de kinderen voor. ,,Daarom is het belangrijk dat jullie de snelheid van auto’s kunnen inschatten, maar ook de afstand die auto’s nodig hebben om te remmen.’’

Gross vroeg of de kinderen wisten hoe hard de auto’s in hun straat mogen rijden. De meesten wisten dat: ,,Dertig’’, antwoordden ze. ,,En denken jullie dat de meeste automobilisten zich daar ook aan houden?’’, vroeg Gross vervolgens. ,,Neeeeeeee!’’, riepen de kinderen in koor. Daarmee was het bewijs geleverd dat een extra verkeersles geen overbodige luxe was.

,,Een bestuurder heeft meestal een seconde nodig om te reageren op iets onverwachts op de weg, waarvoor hij moet remmen’’, vertelde Gross. ,,Dat lijkt maar heel kort, maar in één seconde legt een auto die vijftig rijdt toch ongeveer vijftien meter af.’’

Om dat te illustreren werden de kinderen uitgenodigd om, als de auto van chauffeur Pas op een bepaald punt was, nog één seconde te wachten en dan allemaal hun handen in de lucht te steken. Voor de chauffeur was dat het teken op vol op de rem te gaan staan. Vlak daarvoor hadden leerlingen verschillende pylonen op het wegdek geplaatst op de plek waarvan zij dachten dat de auto tot stilstand zou komen.

Toekijkend vanaf een veilige afstand zagen ze dat alle pylonen werden overreden en dat er van een enkele zelfs maar weinig heel bleef. ,,In plaats van pylonen gebruiken we soms ook een teddybeer’’, zei Gross. ,,En dan zeg ik: stel je voor dat dat je broertje of zusje zou zijn.’’ Dat maakte indruk.