Premium

Mooier, luxer en vooral steeds groter: Máxìma opent nieuwe werf voor superjachten van Royal van Lent

Mooier, luxer en vooral steeds groter: Máxìma opent nieuwe werf voor superjachten van Royal van Lent
Het jacht ’Lady S’ ligt aangemeerd bij de nieuwe werf in Amsterdam.
© Foto Royal van Lent
Amsterdam

Steeds mooier, steeds luxer, steeds groter: de rijken der aarde stellen steeds hogere eisen aan hun superjachten. ’s Lands grootste jachtbouwer Feadship is er klaar voor dankzij de nieuwe werf in Amsterdam die op 16 mei wordt geopend door koningin Máxìma.

De jachten van Feadship zijn voor veel van de superrijken het summum op het gebied van design en comfort. Wie de kopers zijn, is een goed bewaard geheim. Evenmin worden er over de prijs voor de jachten mededelingen gedaan. ,,We zijn heel scherp op de privacy van onze klanten’’, zegt Peter van Mil van Royal Van Lent Shipyard.

Dit bedrijf is samen met Koninklijke De Vries Scheepsbouw eigenaar van Feadship dat in 1949 werd opgericht om de export van Nederlandse superjachten te promoten.

Mooier en luxer

De ontwerpers van de Feadship-jachten beginnen elke keer weer met een leeg vel papier. ,,We maken elk jacht custom build. Op die manier willen we ons blijven onderscheiden en de hoogste kwaliteit nastreven. Bij ons is ieder jacht anders.’’

De Voogt Naval Architects in Haarlem - een dochterbedrijf van de twee werven - is verantwoordelijk voor het ontwerp van de jachten. En hierbij wordt aan alle details gedacht. Van Mil: ,,Wij zeggen: een Feadship is overal een Feadship, ook op plekken waar je niet snel komt.’’ Zo kun je zomaar Ferrari-rode motoren met verchroomde kleppen tegenkomen in de motorkamer.

Mooier, luxer en vooral steeds groter: Máxìma opent nieuwe werf voor superjachten van Royal van Lent
Ook de motorkamer ziet er piekfijn uit.
© Foto Royal van Lent

,,Onze ontwerpers komen samen met de klant tot een ontwerp. Iedere keer word je uitgedaagd. Eén van onze klanten wilde onder in de boot een wijnbar met een glazen bodem met verlichting. Dat trekt de vissen aan en die zie je dan onder de boot zwemmen. Voor ons is dan de uitdaging dat het jacht wel zeewaardig blijft.’’

Maar ook wensen als een bioscoop, zwembaden en comfortabele zonnedekken kunnen moeiteloos worden gehonoreerd.

De kopers moeten wel enig geduld hebben. Gemiddeld duurt het drie jaar - van ontwerp tot afbouw - voordat het jacht gereed is.

Steeds groter

Waar De Vries Scheepsbouw werven heeft in Aalsmeer en Makkum, zetelt Royal Van Lent al 170 jaar op Kaageiland. Maar volgens Van Mil kunnen de grootste jachten van meer dan honderd meter daar niet worden gemaakt.

Mooier, luxer en vooral steeds groter: Máxìma opent nieuwe werf voor superjachten van Royal van Lent
Het superjacht ’Vanish’.
© Foto Royal van Lent

Vandaar dat enkele jaren geleden werd besloten tot de bouw van een nieuwe werf - voor jachten tussen de 80 en 160 meter - in het Westelijk Havengebied in Amsterdam. Deze Van Lent-werf beschikt onder meer over een droogdok van 160 bij 26 meter. Van Mil: ,,Op Kaageiland hebben we maximaal 100 bij 14 meter tot onze beschikking.’’

Mooier, luxer en vooral steeds groter: Máxìma opent nieuwe werf voor superjachten van Royal van Lent
De nieuwe werf.

De nieuwe locatie, op twintig minuten rijden van de thuisbasis, is ideaal volgens Van Mil, die als lid van het directieteam verantwoordelijk was voor de bouw van de werf. ,,Vooral omdat onze jachten alleen de sluis bij IJmuiden maar hoeven te passeren om op volle zee uit te komen.’’ En aangezien de superjachten steeds groter worden, is dat geen overbodige luxe.

Spuiterij

,,Toen ik 29 jaar geleden bij de zaak kwam, waren onze jachten gemiddeld 45 meter lang, nu 75 meter’’, aldus Van Mil. De faciliteiten van de nieuwe werf zijn ideaal voor de bouw van de grootste jachten.

Mooier, luxer en vooral steeds groter: Máxìma opent nieuwe werf voor superjachten van Royal van Lent
Het superjacht ’Symphony’.
© Foto Royal Van Lent

Naast het gigantische droogdok met een deur van 30 bij 30 meter waardoor de jachten naar binnen en buiten varen, bevinden zich de timmerwerkplaats, de spuiterij, het magazijn, de kleedkamers, het bedrijfsrestaurant en de ruimtes voor de vaste onderaannemers. Dit alles moet ervoor zorgen dat er zo efficiënt mogelijk gewerkt kan worden. ,,Dat is nodig ook. Sinds de crisis zijn de marges scherper en is er veel concurrentie.’’

Vakmanschap

Royal Van Lent en de eigen meubelfabriek Van der Loo Yacht Interiors hebben samen zeshonderd werknemers, waaronder timmerlieden, schilders, metaalbewerkers en werktuigbouwkundigen die met de hoogste vakkundigheid hun vak uitvoeren.

Mooier, luxer en vooral steeds groter: Máxìma opent nieuwe werf voor superjachten van Royal van Lent
Het bouwen van een jacht is ambachtelijk werk.
© Foto Royal van Lent

,,Daarnaast werken we met een flexibele schil’’, zegt HR directeur Mariëtte Ramondt. ,,We werken met vaste onderaannemers en andere partijen samen. En met Koninklijke De Vries vindt ook een uitwisseling van werknemers plaats, bijvoorbeeld bij refit-projecten (aanpassing van bestaande Feadship-jachten).’’

,,Wij zijn ook een leerbedrijf en elk jaar stromen hierdoor circa dertig nieuwe leerlingen binnen. Zij werken vier dagen en krijgen een dag per week les op de werf’’, aldus Ramondt. ,,Daarnaast hebben we de Feadship Academie waarin we samen met Koninklijke De Vries een breed scala aan opleidingen aanbieden. Dat kan een vakinhoudelijke opleiding zijn, maar we hebben ook veel mensen op AED-training gestuurd.’’

Bijscholing

Niet alleen voor jongeren is werk bij Feadship. ,,We nemen ook 50-plussers en 60-plussers aan. En met de gemeente Amsterdam hebben we ook gekeken bij de regionale steunpunten waar werkzoekenden zijn. Ik was verrast over het enthousiasme en de motivatie van de mensen die met enige bijscholing bij ons aan de slag konden. Belangrijk is dat de mensen willen en kunnen. En als ze gemotiveerd zijn kunnen wij ze verder helpen.’’

Bij de nieuwe werf zullen gemiddeld 200 à 300 mensen werken. Afhankelijk van de grootte van het project en de fase waarin het zich bevindt.