Shirt Frenkie de Jong gewild item bij veiling voor stichting Hartekind

Shirt Frenkie de Jong gewild item bij veiling voor stichting Hartekind
Inez op de actieposter.
© Eigen foto
Hoorn

Een Ajax-shirt van Frenkie de Jong, met twintig handtekeningen van de selectie, wordt in Hoorn geveild ten bate van kinderen met een hartafwijking.

,,Misschien wel het waardevolste Ajax-shirt sinds jaren’’, denkt Hoornaar Marco Wohlken, die samen met zijn vrouw Laura Luca jaarlijks een actie houdt voor de stichting Hartekind.

Hij kon het shirt van de Ajax-speler regelen via een vriend, die fysiotherapeut is bij Ajax. Bewust zette hij het alvast op de Facebookspagina van hun restaurant De Tuynkamer, ook met het oog op de naderende wedstrijd van Ajax tegen Juventus. Nog voor de veiling opende was er al een bod binnen van 1250 euro. Dat was dan ook het startbedrag bij de veilingactie, die loopt tot 24 april, 22.00 uur.

Wohlken en Luca ontplooien jaarlijks acties voor stichting Hartekind, die wetenschappelijk onderzoek financiert naar de overlevingskansen en levenskwaliteit van kinderen met een hartafwijking. Ze zijn ouders van Inez (5), die zelf eenzeldzame hartafwijking heeft. Hoe belangrijk het werk van de stichting is, bleek eerder deze maand, toen Inez in Leiden werd geopereerd aan een gaatje tussen beide hartkamers, dat via haar lies ’met een soort holle-wandplug’ werd gedicht. ,,We hadden al genoeg motivatie, maar dit is natuurlijk helemaal geweldig’’, zegt Marco Wohlken.

De veiling is nieuw, naast de verkoop van appeltaartjes en het benefietdiner. Andere items die via de Facebookpagina van De Tuynkamer zullen worden geveild, zijn een golfclinic van Wil Besseling, twee VIP-kaarten van het uitverkochte Live in Hoorn (met Bløf en André Hazes) en een diner voor zes personen, dat bij de koper thuis wordt verzorgd door Tuynkamerchef Bart Schagen en gastvrouw Misty Janssen.

De Hartenmenu-avond is op woensdag 24 april. Wie tijdig reserveert krijgt drie gangen voorgeschoteld, met keus uit drie voor-, drie hoofd- en twee nagerechten, voor 29,50 euro,. De complete omzet gaat dankzij belangeloos meewerkend personeel en de medewerking van de leveranciers naar de stichting Hartekind.

Op 24 april, tijdens de voorjaarsmarkt, start ook de appeltaartjesactie, die tot en met 27 april doorgaat. Het tweepersoons taartje, ooit door het AD uitgeroepen tot het Beste van Noord-Holland en gemaakt naar een recept van de opa van Marco uit 1935, kost 6 euro. Bestellen kan in de zaak of door naam, telefoonnummer, aantal en ophaaldatum te mailen naar appeltaart@detuynkamer.nl.

Het laatste nieuws.