Premium

Henk Mooy moet nóg twee jaar lang omfietsen om het Noordzeekanaal over te steken

Henk Mooy moet nóg twee jaar lang omfietsen om het Noordzeekanaal over te steken
Wethouder Bram Diepstraten, Nanou Beekman (Rijkswaterstaat) en wethouder Jeroen Verwoort bij de pont.
© United Photos/Paul Vreeker
Velsen-Zuid

,,Nog twee jaar?’’ IJmuidenaar Henk Mooy (81) schrikt er van het nieuws terwijl hij van het zonnetje geniet op de Velserpont onderweg naar Velsen-Noord. Normaal gesproken rijdt hij altijd via de sluisroute maar omdat die sinds april vorig jaar is afgesloten, moet hij met de pont. Woensdag werd bekend dat de afsluiting van de sluisroute nog langer gaat duren: pas in maart 2021 gaat hij uiterlijk weer open terwijl de route maar een jaar dicht zou zijn.

,,Goh’’, verzucht Mooy. ,,Ik had wel gehoord dat het langer zou gaan duren, maar zo lang? Ik dacht dat het maximaal nog een half jaartje zou duren of zo.’’ Kilometers extra heeft de IJmuidenaar al in de benen zitten vanwege de afsluiting van de sluisroute. ,,Ik vind het zelf niet zo erg hoor. Ik hoef niet meer te werken maar voor al die werknemers bij Tata en andere bedrijven, voor hen is het wel erg zuur. Ik vind het wel lekker om een stukje te fietsen. Ik rij elke dag wel naar de overkant.’’

Vertragingen

De domper met de sluisroute is de zoveelste. Zo’n beetje alles wat mis kan gaan, is nu al mis gegaan met de aanleg van de nieuwe zeesluis. Zo was er eerst de rekenblunder waardoor er een nieuw ontwerp moest komen voor de deurkassen van de sluis. Dat zorgde voor een fikse vertraging. Zo moest de zeesluis eigenlijk dit jaar al open maar dat wordt nu naar verwachting januari 2022. En dat zorgt weer voor extra kosten. De grootste domper komt voor rekening van OpenIJ (VolkerWessels en BAM): 200 miljoen euro extra. En het Rijk is 64 miljoen euro meer kwijt door de vertraging. Des te zuurder was de sfeer op het stadhuis van Velsen omdat Rijkswaterstaat weigerde de Velserpont vaker te laten varen. In het licht van de extra miljoenen een peulenschil. Dat de pont ook vanaf dit jaar in de spits elke tien minuten zou varen, was genoeg, vond Rijkswaterstaat eerst. De gemeente eiste meer. En heeft dat nu ook gekregen omdat de vaartijden iets verruimd worden in opdracht van Rijkswaterstaat. Voer de spitspont eerst in totaal zeven uur, dat gaat vanaf mei naar tien uur in totaal. Het nieuwe pontrooster sluit zo beter aan op de ploegendienst van staalbedrijf Tata.

Duidelijkheid

Wethouder Bram Diepstraten van Velsen is blij dat er ’nu duidelijkheid is’, zegt hij. Over de extra pontvaarten die Rijkswaterstaat 7,5 ton gaan kosten: ,,Eindelijk wordt erkend dat inwoners hier veel overlast van hebben. We zijn blij met de verruimde spitspont.’’ En over de twee- jarige sluiting is Diepstraten teleurgesteld maar hij snapt de reden wel. En over de lange periode: ,,Het is goed dat er duidelijkheid is. En ik heb liever een datum die gehaald wordt, dan dat er weer een datum komt die niet gehaald wordt.’’