Premium

KNVB eiste stop Jumbo’s Snollebollekes-reclame. ’Albert Heijn loopt duidelijk achter’ [video]

Zaandam

Iedereen weet allang dat voetbal oorlog is, maar nu klinkt er zelfs wapengekletter in de supermarkt rond voetbalreclame. Afgelopen week stuurde voetbalbond KNVB een boze sommatie aan winkelketen Jumbo. Steen des aanstoots: hun televisiecommercial met Snollebollekes. De populaire meezinger ’Links Rechts’ met de oranje juichcape had het effect van een aanvalssignaal en een wapperende rode lap op de KNVB-burelen in Zeist.

,,Er is nog geen enkele EK-wedstrijd gespeeld, maar Jumbo heeft al gescoord en Albert Heijn loopt duidelijk achter”, oordeelt retaildeskundige Michel Kregel. „Terwijl Albert Heijn normaal ijzersterk is. Jumbo pakt de sfeer die alle Nederlanders zoeken bij een emotioneel EK, dat mis ik bij Albert Heijn.” De Veghelse Jumbo zou dankzij de Snollebollekescampagne in de weken voor het EK al zelfs enkele tienden van procenten marktaandeel hebben gewonnen. Dat klinkt minimaal, maar in een markt van ruim 44 miljard euro gaat dat om serieuze bedragen.

Net binnen