Rechter akkoord met aangepaste no-show-bepaling KLM

De Rechtbank Amsterdam heeft geoordeeld dat de aanpassingen die KLM in zijn no-show-beleid heeft gedaan, voldoende zijn. Volgens de Consumentenbond voerde KLM de aanpassingen door onder druk van de rechtszaak die zij aanspande over de oorspronkelijke clausule.

De rechter vindt die oude no-show-bepaling onredelijk voor passagiers die ongewild hun vlucht missen. Met de wijzigingen vindt de rechter het wel acceptabel.

De Consumentenbond stapte in 2019 naar de rechter, nadat overleg met KLM om het no-show-beding aan te passen, op niets uitliep. Die clausule hield in dat als reizigers een deel van hun vlucht misten (bijvoorbeeld de heenreis) de rest van de reis ongeldig werd, tenzij ze flink bijbetaalden.

De rechtbank oordeelt dat een dergelijke beding, zonder uitzonderingsredenen voor passagiers die door overmacht hun vlucht missen, onredelijk is. KLM heeft tijdens de rechtszaak de bepaling aangepast, waardoor er nu wel uitzonderingen gelden. Dat is voor de rechtbank voldoende. Verder paste KLM ook het boekingsproces aan. Volgens de rechtbank brengt KLM daarmee nu de no-show-clausule voldoende duidelijk onder de aandacht bij passagiers.

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ,,Helaas was er een rechtszaak nodig om KLM in beweging te krijgen, maar we zijn blij met het oordeel dat het oude no-show-beleid van KLM niet deugde. Wij verkennen nu wat dit betekent voor gedupeerden van dit onredelijke beleid.’ Consumenten die voor september 2019 door overmacht hoge kosten hebben gemaakt door de no-show-bepaling, kunnen dit melden bij de Consumentenbond via www.consumentenbond.nl/meldpuntklm.

KLM zegt in een reactie steeds van mening te zijn geweest dat zowel de oude als de huidige bepaling nodig en proportioneel is om omzeiling van haar tariefsysteem te voorkomen. ,,Desondanks heeft KLM in september 2019 de oude OOS (no show)-clausule gedeeltelijke aangepast, o.a. in het licht van veranderende marktomstandigheden en gesprekken met stakeholders, waaronder de Consumentenbond. Het stemt KLM dan ook tevreden dat de rechtbank nu heeft geoordeeld dat KLM inderdaad een gerechtvaardigd belang heeft bij het voorkomen van omzeiling van haar tariefsysteem en dat de huidige OOS (no show)-clausule rechtmatig is.”

Wilt u reageren of heeft u hulp nodig van de Ombudsman? Mail ons!

Net binnen