Criteria voor slachtoffers internetfraude: Opgelicht? Eén keer geld terug

Consumenten die hun bankrekening opnieuw laten leegroven door internetoplichters, krijgen geen geld meer vergoed. En wie zomaar grote bedragen overmaakt, hoeft ook niet te rekenen op coulance van de bank.

Dat blijkt uit speciaal ontworpen toetsingscriteria die banken gezamenlijk hebben opgesteld om slachtoffers van internetoplichting te compenseren. Uitgangspunt is dat iedereen 100 procent van de schade vergoed krijgt, behalve als het slachtoffer zelf iets te verwijten valt.

Met name klanten die grote bedragen overmaken zonder vragen te stellen of contact zoeken met hun bank, krijgen hun schade deels of soms zelfs niet vergoed. Het gaat dan om overboekingen waarbij de alarmbellen bij de klant zelf ook moeten afgaan, zoals buitenlandse rekeningen.

Ook geldt de 100 procent-coulance niet als slachtoffers meerdere keren door de bank zelf zijn gewaarschuwd. In de richtlijnen blijft onduidelijk welke specifieke waarschuwingen dit zijn en hoe de bank dit mag interpreteren.

Verder gaat de regeling op voor slechts één oplichting per bank. Wie er dus een tweede maal wordt ingeluisd, krijgt dan geen geld terug. Tegen klanten die meewerken aan fraudepraktijken wordt aangifte gedaan, zeggen de banken verder nog maar eens.

Omdat de oplichting steeds doortrapter wordt, ontstond vorig jaar een fraude-explosie. Banken besloten gedupeerde klanten te gaan compenseren vanwege de opkomst van spoofing. Daarbij krijgen klanten het idee dat een helpdesk van de bank hen opdracht geeft geld naar een andere rekening over te maken, bijvoorbeeld uit veiligheidsoverwegingen. Om geld terug te krijgen moet men wel aangifte doen.

Wilt u reageren of heeft u hulp nodig van de Ombudsman? Mail ons!

Net binnen