Een glimp van de trein van de toekomst

Baarn

Wie zondagochtend op station Baarn stond, had de kans een glimp te zien van de nieuwste generatie intercity’s. De trein van de toekomst dus.

Op weg naar Amsterdam vanuit de Poolse fabriek in Katowice deden de nieuwe treinstellen ook Eemland aan. De treinstellen reden nog niet op eigen kracht, maar werden voortgetrokken door een locomotief van RailAdventure.

Deze nieuwe intercity’s, de Coradia Stream van het Franse Alstom, moeten de enkeldeks intercityrijtuigen en de oudste serie ICM-treinstellen vervangen. De treinstellen kunnen op het normale spoor rijden, maar zijn ook geschikt voor de HSL-Zuid. Hier zijn ze indirect de vervanger van de haperende en uiteindelijk afgeblazen Fyra V250-treinstellen.

De eerste Coradia Stream treinen gaan in de loop van 2022 de huidige IC Direct treinen tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda rijden. Hierna volgt het traject Den Haag – Eindhoven. Volgens plan gaan de stellen in 2024 de nieuwe rechtstreekse verbinding tussen Breda, Rotterdam, Amsterdam Zuid en Zwolle, Groningen en Leeuwarden rijden. In 2025 volgt de Beneluxdienst via de HSL.

Net binnen