Schipper, mag ik proefvaren? Testen met het nieuwe elektrische veer in Velsen

Oud en nieuw (links) in Velsen-Noord: de dieselpont en de elektrische versie - die nu uitgetest wordt.
© Foto Ron Pichel
Velsen-Noord

Het proefvaren met de eerste elektrische veerboten op het Noordzeekanaal is in volle gang.

Velsen krijgt later dit jaar de primeur, als de allereerste van uiteindelijk vijf stekkerponten gaat varen. Vervoersbedrijf GVB vervangt de komende jaren alle Noordzeekanaalveren. De huidige boten die ook regelmatig kuren vertonen, zijn zo’n negentig jaar oud.

GVB bestelde de ponten bij Holland Shipyards in Hardinxveld-Giessendam. Daar werd de eerste vorige maand uit de werf naar buiten gerold, en vandaar in het water. Recent is het veer naar Velsen gebracht.

Filteren

Het proefvaren moet de eventuele kinderziekten eruit filteren. Zonder tegenslag hoopt vervoerder GVB dat de pont ergens in het najaar in de dienstregeling kan. Aan wal werden eerder al de nodige voorbereidingen getroffen. In Velsen-Noord kwamen een transformatorstation en de laadpaal.

De nieuwe elektrische veren worden veertig meter lang en bijna veertien meter breed. Ze gaan jaarlijks zo’n 350.000 auto’s en vrachtwagens vervoeren. Per overtocht passen er vier vrachtwagens of twintig auto’s op, of maximaal 400 passagiers. Nieuw is de variabele indeling op het dek. Met de verrijdbare hekken kun je de ene keer meer fietsen en de andere keer meer auto’s en vrachtwagens kwijt, naar gelang wat op de kade te wachten staat.

Net binnen