Filevorming bedrijventerreinen onacceptabel: ’Infrastructuur niet op niveau’

Filevorming WFO onacceptabel.
© Foto Mediahuis/Martin Menger

Files van vrachtverkeer op en rond bedrijventerreinen moeten we niet zomaar voor lief nemen. Althans, dat is de uitkomst van de stelling dat we deze maar zouden moeten accepteren. Maar liefst 62 procent van de respondenten is het hier niet mee eens.

Vooral de kritiek op de infrastructuur liegt er niet om; deze is volgens veel tegenstemmers niet op niveau. Als de handel gehinderd wordt door een slechte infrastructuur, moet daar een oplossing voor komen. ,,Nederland is een handelsland, we moeten dat beschermen. Zonder handel zijn we niets. We kunnen veel zelf, maar niet alles”, luidt de reactie van respondent Levi. Ed de Heij uit Hoorn schrijft: ,,Als je als overheid bedrijventerreinen aanlegt, moet je zorgen voor een goede infrastructuur. Helaas wordt dit, net als bij nieuwe woonwijken vaak vergeten.”

Overlast

Volgens Bert Bergkamp uit Vollenhove is een goede doorstroming belangrijk voor de economie en veiligheid. Piet de Jong uit Enkhuizen ziet de oplossing van opstopping bij WFO door een extra ontsluiting aan te leggen richting de A7. ,,Dit moet voldoende zijn. Gelet op de ligging is dit mogelijk.” Peter Strijder uit Medemblik sluit zich hierbij aan en pleit voor dezelfde aanpak bij Agriport. Dirk Roosendaal uit Enkhuizen vindt het hoogste tijd dat er bij de aanleg van een terrein al gekeken wordt naar de infrastructuur.

,,Waar wordt de minste overlast veroorzaakt. Pal naast de snelweg met een eigen toe- en afrit, zonder vertakkingen naar de bewoonde wereld”, schrijft hij.

,,Tijd is geld”, laat Peter Karsten uit Zwaag weten. ,,Het moet gewoon goed gereld worden. Als de filevorming opgelost kan worden, moet dat zeker worden gedaan. Ook Arno van Denderen uit Venhuizen zit de problematiek graag opgelost. ,,Na miljoenen te hebben geïnvesteerd in de nieuwe Westfrisiaweg lijkt het me logisch om nu door te pakken. Het uitstellen van een passende oplossing kost op de langere termijn nog veel meer.” Vrachtverkeer hoort niet in een file terecht te komen volgens Piet Baas uit Hoogkarspel. ,,Ze bevoorraden ons (over)consumptiegedrag. Minder file is ook minder uitstoot, waaronder fijnstof en minder stank.”

Hopeloos

De kleine groep voorstanders ziet niets in een extra investering om het fileprobleem op en rond bedrijventerreinen op te lossen. Een aantal stemmers vindt het normaal dat er file ontstaat. Geld uitgeven voor een oplossing noemt R. Laan uit Venhuizen zelfs een ‘hopeloze investering’. Hij schrijft: ,,Onderzoek toont al aan dat meer asfalt meer verkeer aantrekt. Investeren in een kilometerheffing blijkt de allerbeste oplossing voor ons fileleed te zijn.

Net binnen