Premium

Zestien miljoen euro aan inkomsten veiliggesteld. Scheepswerven zoals die in Den Oever en Oudeschild kunnen door met onderhoud aan Engelse vissersschepen

Een Engels schip uit Padstow (Cornwall) in het dok van Luyt.
© Archieffoto/Mediahuis
Den Oever

Scheepswerven die Engelse vissersschepen onderhouden ’hebben weer zekerheid en dat geeft een blij gevoel’, aldus Jacoline Luijt, directeur van dokbedrijf Luyt in Den Oever.

Luijt reageert hiermee op het besluit van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit waardoor Engelse schepen voor onderhoud weer in de havens van onder meer Den Oever, Den Helder en Oudeschild (Texel) mogen komen. In verband met de Brexit waren deze havens, net als die van Urk, Stellendam, Lauwersoog en Yerseke, voor Engelse vissersschepen tot verboden gebied verklaard. In een beperkt aantal havens (zogeheten aanlandingshavens) mochten deze schepen wel komen, maar dan alleen om vis te lossen. Bij het opstellen van de regels had de overheid verzuimd rekening te houden met havens die afhankelijk zijn van het onderhoud aan Engelse schepen, zoals Luyt in Den Oever en Damen Shipyards in Den Helder en Oudeschild.

Net binnen