Toch onderhoud Britse schepen in Noordkop-havens

Een schip in het dok van Luyt in Den Oever.
© Foto Mediahuis
Den Helder

Vissersschepen uit Groot-Brittanië mogen voor onderhoud toch weer gebruik maken een beperkt aantal scheepswerven in Nederland. Dat is positief nieuws voor havenbedrijven van Den Helder, Den Oever en Oudeschild.

Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit laat weten dat hierover nieuwe afspraken zijn gemaakt met de Europese Commissie. Ook de havens van Lauwersoog, Stellendam, Yerseke en Urk zijn per direct weer toegankelijk voor Britse vissersschepen. Jacoline Luijt, directeur van Luyt Groep uit Den Oever, bevestigt het nieuws.

Het ministerie laat woensdag weten dat zeven havens (ook die van Stellendam, Yerseke, Urk en Lauwersoog) per direct worden aangewezen als onderhoudshaven. De vissersschepen moeten wel eerst hun vis lossen in andere havens en mogen pas na controle van het ruim doorvaren naar de desbetreffende werf.

Genoemde havens waren 'vergeten' bij de invoering van de brexit in januari. Britse schepen worden sindsdien aangemerkt als schepen uit 'derde landen'. Daarbij was tot schrik van ondernemers geen rekening gehouden met bedrijven in havens die voor hun bestaan afhankelijk zijn van scheepsonderhoud.

Meerdere scheepswerven verzetten zich hier daarom tegen, waaronder dokbedrijf Luyt in Den Oever en Damen in Den Helder/Oudeschild. Zij tekenden protest aan bij het ministerie en krijgen nu alsnog hun gelijk.

Voor het van tafel krijgen van de maatregel trokken de scheepswerven in de Noordkop en Texel samen op. Ze werden daarbij geholpen door de brancheorganisatie van scheepswerven NMT, Contactgroep Visserij en de Metaalunie.